Flygvärldens Vasaskepp – finns bara ett kvar i världen

Det svenska bomb- och attackplanet SAAB B 18B går att likna vid flygvärldens Vasaskepp. Vid en nödlandning under vintern 1946, gick två sådana plan genom isen utanför Härnösand. Efter 30 år bärgades planet vid namn “Röd David”, och idag står den, helt restaurerad, på Flygvapenmuseum som den enda kvarvarande modellen i världen.

Det var den 10 februari 1946 som en hel flygdivision från F14 i Halmstad tvingades nödlanda på grund av dåligt väder. Istället för att mellanlanda i Luleå, som planerat, tvingades planen landa på olika platser i Västernorrland. Två av dem landade på isen utanför Härnösand. Eftersom isen i Härnösands hamn brutits dagen innan, gick planen genom isen.

– Sen försökte man bärga den med en isbrytare, men lyckades inte, de slet istället sönder stjärten på flygplanet och sen sjönk den, säger Torsten Nilsson är enhetschef för samlingarna på Flygvapenmuseum i Linköping, till Västerbottningen.
Först 33 år senare, 1979, lyckades SAAB i samarbete med CVM bärga planet “Röd David”. Det beslutades då att planet skulle restaureras. Arbetet tog 40 år och genomfördes med hjälp av ideella krafter, däribland pensionärer med bakgrund inom flygindustrin.

Bärgningsförsök av flygplan B 18B nummer 18172, Röd David, i Härnösands hamn efter nödlandning på isen den 10 februari 1946. Foto: Flygvapenmuseums bildarkiv.

År 2019 stod “Röd David” äntligen färdigrestaurerad och överlämnades till Flygvapenmuseum i Linköping. Där står det idag, fri för allmänheten att beskåda, som det enda kvarvarande exemplaret av SAAB B 18B i världen.
– Det är en väldigt cool flygmaskin ändå, den var bra för sin tid, säger Torsten Nilsson.
LÄS MER: