Gigantisk elgrävmaskin – batteriet blev för tungt

Den första gigantiska elektriska grävmaskinen har nu blivit verklighet. Inledningsvis trodde tillverkarna att ett 30 ton tungt batteri skulle vara nödvändigt för att driva maskinen. Men trots skepsis från gruvbolagen visade det sig snabbt att en lång kabel var det bästa och mest effektiva alternativet.

Gruvindustrin har länge har förlitat sig på dieselmaskiner. Men hela ökas kraven på att minska CO2-utsläppen, vilket har lett till ett ökat intresse för elektriska alternativ.  Många gruvbolag har dock varit tveksamma till elektriska grävmaskiner på grund av risken att skada eventuella kablar under arbetet. Därför fick man komma fram till andra metoder.

Liebherr, en av världens ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lyckades utveckla en gruvlastbil med det största batteri som någonsin installerats i en lastbil. Batteriet vägde 15 ton och hade en lagringskapacitet på 1,4 MWh, vilket dock endast räckte till några timmars arbete.

Foto: Liebherr

När Liebherr senare började experimentera med en eldriven grävmaskin insåg de snart att batteriet skulle behöva väga hela 30 ton för att klara av den höga energiförbrukningen under grävmaskinens intensiva arbete. Trots att grävmaskinen skulle ligga i 400-tonsklassen, så innebar 30 ton extra en onödig extra vikt.

Därför bestämde sig Liebherr för att istället satsa på en kabeldriven lösning. Efter att ha modifierat en äldre grävmaskin presenterade de en ny elektrisk modell som kräver en anslutning på 6 600 volt, vilket innebär att en transformatorstation måste installeras vid gruvan. Tack vare dess automatiska indragningssystem, som förhindrar att kabeln kläms och eller trasslar in sig, så lyckades Liebherr övertyga det Australiensiska gruvföretaget BHP att välja den elektriska grävmaskinen.
LÄS MER: