Coop tvingas be kunderna om ursäkt

Problemen på Coops nya automatlager har orsakat tomma butikshyllor. Störningarna skapar en dominoeffekt i leveranskedjan.
– Om det inte fungerar helt hundra på ett ställe så får det påverkan längs med logistikflödet, säger Therese Knapp, pressansvarig på Coop. 

Coops nya automatlager i Eskilstuna har drabbats av problem vilket leder till att flera butiker står med tomma hyllor, rapporterar Fri Köpenskap. I november skickade det nya lagret ut de första leveranserna till butikerna. Sedan dess har fler butiker anslutits. Nu har problemen hopat sig. 

I april bekräftade Coops pressansvarige Therese Knapp inkörningsproblemen på det nya lagret. 
– Det är fullt fokus på att lösa de driftstörningar vi har. Det handlar om intrimningsproblem som vi kommer åtgärda. I dagsläget ger vi ingen prognos för när vi är förbi dem men vi arbetar så snabbt vi kan för att vi ska vara tillbaka i ett normalläge.

Nu är problemen mer komplexa. 
– Om det inte fungerar helt hundra på ett ställe så får det påverkan längs med logistikflödet. Förutom att vi startar en helt ny lagerverksamhet i Eskilstuna så inför vi också ett nytt affärssystem i vilket både butiker och lager arbetar. Ett nytt affärssystem betyder nya beställningsstöd, ny fakturamatchning och så vidare, säger Therese Knapp. 

Underleverantörerna påverkas också av lagerproblemen. 
– Våra leverantörer är påverkade i och med att de behöver anpassa förpackningarna efter automationen och efter nya logistikflöden. När vi nu är i en fas där vi lagt till många butiker och även det kylda flödet så blir tyvärr störningar på någon plats i kedjan kännbar. De allra flesta leveranser flyter på bra men på vissa håll har vi haft mer störningar, säger Therese Knapp.

Leveranser som sköts av externa transportsbolag har sina egna tider att förhålla sig till och kan därför inte invänta varorna till deras leveranser. En av leverantörerna är Kyl- och Frysexpressen. 
– Det är alltid utmaningar i samband med intrimning av nya lager. Vi hanterar det tillsammans med Coop och löser det allt eftersom problemen dyker upp. Det har varit utmaningar, men det ligger i linje med vad vi har förväntat oss så här i början. Det har blivit bättre och bättre för varje vecka tycker jag, säger Jon Widell, vd för Kyl- och Frysexpressen.

Coop har än så länge inte gett besked när felen kommer vara åtgärdade. 
– Vi har inget exakt datum. Men det blir alltid lite fel när ett nytt område kopplas på. Vi har kontinuerligt en dialog med Coop och samarbetar för att lösa det på bästa sätt, säger Jon Widell.
LÄS MER: