Den 23 augusti levereras den allra första superspårvagnen till Göteborg. Västtrafik har sammanlagt beställt 60 nya spårvagnar som blir 12 meter längre och rymmer nästan dubbelt så många resenärer. Efter testning sätts vagnarna i ordinarie trafik mot slutet av året.
– Det här är ett stort steg framåt i vår satsning, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Under natten till fredagen den 23 augusti kommer den första leveransen av Göteborgs nya långa spårvagn. I september 2021 beställde Västtrafik fyrtio nya längre spårvagnar från tillverkaren Alstom. Året därpå utökades ordern med ytterligare tjugo vagnar.
Den nya spårvagnen anländer från Alstoms anläggning i Tyskland. Den första av Västtrafiks sextio nya, förlängda spårvagnar är tolv meter längre än de nuvarande och kan rymma nästan dubbelt så många resenärer.
– Det här är ett stort steg framåt i vår satsning på att utveckla kollektivtrafiken i Göteborg. Med 60 nya, längre och fullt ut tillgängliga spårvagnar gör vi det ännu enklare för våra resenärer att ta sig till sina jobb, skolor och aktiviteter på ett hållbart sätt, säger Lars Backström, vd på Västtrafik i ett pressmeddelande.
Spårvagnsmodellen heter M34 och kommer att genomgå ett testprogram i Tyskland. Senare fortsätter testerna på Göteborgs Spårvägars depå innan vagnarna sätts i ordinarie trafik i december. Avlastningen av den nya spårvagnen sker kl. 08:00 den 23 augusti på Göteborgs Spårvägars depå vid Rantorget.
Dessutom säger Linda Rudenwall, vd på Göteborgs Spårvägar, att:
– För Göteborgs Spårvägar är ankomsten av den nya spårvagnen en viktig milstolpe. Det är den vagnstypen som kommer att lösa många av de utmaningar som kollektivtrafiken i Göteborg står inför i framtiden.
– Vi är väldigt glada att nu leverera den första nya och längre spårvagnen till Västtrafik, säger Björn Asplund, Customer Director på Alstom.
Ursprungligen var planen att spårvagnarna skulle levereras i april, men materialförseningar och vägarbeten i Tyskland har försenat leveransen. Resterande spårvagnar levereras successivt till Göteborg fram till 2026.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för NU.se, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos bilåterförsäljare som Porsche och BMW.