Hajpade svenska klockmärket i konkurs

Triwa går i konkurs. Det hajpade företagets klockor bars av världskändisar och omsatte 69 miljoner kronor under sitt bästa år.

Toppåret 2016 var en gyllene tid för Triwa som bland annat sponsrade MTV Music Awards där alla artister fick en egen klocka. Under en tid var klockmärket ett av Sveriges mest hypade klockvarumärken och 2018 omsatte företaget fortfarande 50 miljoner kronor.

Sedan dess har förlusterna har radat upp sig efter varje år och omsättningen har endast fallit. 2022 hade Triwia en förlust på 2,2 miljoner och försäljningen nere på 17,7 miljoner. Soliditeten var då nere på -46,3 procent.

– Styrelsen anser inte att det egna kapitalet är förbrukat, då det finns ett övervärde i varulagret. Värderas varulagret till nettoförsäljningvärdet har bolaget inte förbrukat eget kapital och därför har inte någon kontrollbalansräkning upprättas, skrev Triwa i sin årsredovisning det året skriver Ehandel.

Företaget anlitade även turnaround experten Ryan Looysen som ny vd. Målet var då att vända den negativa trenden skriver Breakit. Under 2022 försökte klockföretaget skapa drag kring varumärket bland annat genom att tillverka världens första klocka tillverkad i fossilfritt stål tillsammans med SSAB.

– I vår bransch finns en tradition att arbeta med stål, så de känns oerhört spännande att delta i denna omvandling av stålindustrin. En klocka från Sverige med lösningen för en bransch i behov av omvandling, sa Ludvig Scheja, medgrundare och kreativ chef på Triwa då i ett pressmeddelande.

Företaget som grundades 2007 lyckades dock inte skapa någon hype och har nu försatts i konkurs. Vid konkurstillfället har företaget ett skattestånd på ungefär 1,4 miljoner kronor.

MEST LÄSTA

Senaste nytt