Tusentals hyresgäster i Karlstad fick en mindre rolig julklapp förra veckan. De var uppsagda och skulle lämna in nycklarna senast 2 januari. Men allt berodde på ett felaktigt SMS-utskick.
– Vi behöver se över alla rutiner och arbetssätt kring utskick av meddelanden i stort. Här blev det tokigt”, säger Alex Drufva, IT- och digitaliseringschef på Karlstads Bostads AB.
”Ditt lägenhetskontrakt går ut sista december och din lägenhet ska besiktigas”. Det meddelade kommunala Karsltad Bostads AB sina 7 671 hyresgäster via sms förra veckan. Roligare blev det inte av uppmaningen att lägenheten skulle vara flyttstädad och nycklarna inlämnade senast klockan 11.30 den 2 januari, skriver NWT.
– Jag tänkte bara “men va i helvete”. Jag fick en fruktansvärd chock, ska jag bli vräkt? Jag har ju precis tagit in julgranen. Det var så hemskt mycket tankar som snurrade i huvudet, säger hyresgästen Elisabeth Nordahl till NWT.
Som tur var för 7 670 av hyresgästerna gällde meddelandet endast en hyresgäst. Men ett tekniskt fel gjorde att det gick ut till samtliga som har bostad, förråd, lokalavtal eller parkering hos hyresbolaget. När felet upptäcktes skickade de ut ett nytt sms där de bad hyresgästerna strunta i det första och ha “en fin helg”.
Hyresbolagets IT-system har varit på plats sedan 2018, men meddelandetjänsten har tagits i drift först i år.
– Det här utskicket görs via en tjänst i vårt fastighetssystem, där vi har alla våra kunder och fastigheter och innan det här meddelandet skickas ut, får man välja vilka hyresgäster som ska vara mottagare, säger Alex Drufva till tidningen.
Vidare lägger han till att de ska över rutinerna, och om de med hjälp av behörigheter och varningar i systemet kan minska riskerna att detta händer igen. Men, han passar på att lägga in brasklappen att “det inte går att bygga bort den mänskliga faktorn”.
LÄS MER:
Har bland annat jobbat som journalist på nyhetsbyrån TT.