ICA trevligast mot sina kunder – Lidl sågas

Årligen görs undersökningar för att se hur konsumenterna upplever sitt bemötande av olika butikskedjor. Årets mätningar har visat på chockande resultat för dagligvaruhandeln. Här kommer listan över matbutikerna som har bäst och sämst bemötande mot sina kunder.

Strategikonsulten Michael Dahl och Index House mäter sedan 2020 varumärkens sammantagna kundempati utifrån svar ifrån 1000 tillfrågade konsumenter. Frågorna som konsumenterna får svara på handlar om hur mycket personalen bryr sig om kunden, hur förstående de är, hur varumärket låter i media och reklam, hur de bemöter och hur väl de tar hand om kunden. I analysen av årets första halvår kunde man se en stor förändring sedan 2023. Där har nämligen missnöjet ökat, rapporterar Dagligvarunytt.

Mätningarna visade att de konsumenter som ger positiva betyg minskat ifrån 52 procent till 40 procent. Dessutom har andelen som ger negativa betyg har ökat ifrån 9 till 19 procent.
– Vi kommer från en period med besparingar där företag har skurit ner på service och bemötande vilket ger kortsiktiga ekonomiska effekter. Effekten på kunden, effekten på kundupplevelsen, syns inte direkt. Det som nu syns i siffrorna kan vara kopplat till att företagen dragit ned på kundservice och kundbemötande, säger experten på kundupplevelse, Helén Rigamonti, till DI och fortsätter:
– Ignorerar man kundfrågor och problem skapar det missnöje. Jag tror att det är precis det som har hänt.  

Topplista: Matbutikernas kundempati 2024

  1. Ica 
  2. Coop
  3. City Gross
  4. Hemköp
  5. Willys 
  6. Lidl 

LÄS MER: