Volkswagen befinner sig just nu i en kris och kan tvingas lägga ner fabriker och säga upp anställda. Företaget måste minst spara 45 miljarder kronor.
– Den europeiska bilindustrin befinner sig i en mycket utmanande och allvarlig situation, säger Oliver Blume vd för Volkswagen Group.
Volkswagen utesluter inte längre möjligheten till att tvingas lägga ner fabriker och säga upp anställda för att kunna spara pengar framöver, uppger Carup. Ledningen valde under ett bolagsmöte att avsluta en anställningstrygghet som skulle gälla fram tills 2029, skriver Automobilwoche.
– Den europeiska bilindustrin befinner sig i en mycket utmanande och allvarlig situation. Den ekonomiska miljön har blivit ännu svårare och nya leverantörer tränger sig in i Europa, säger Oliver Blume vd för Volkswagen, enligt Automobilwoche.
Efter att Volkswagen gjorde sina planer offentliga har de mötts av hård kritik, bland annat från fackföreningen IG Metall.
– I dag presenterade styrelsen en oansvarig plan som skakar grunden för Volkswagen och massivt hotar arbetstillfällen och platser. Den här vägen är inte bara kortsiktig, utan extremt farlig – den riskerar att förstöra Volkswagens hjärta. Sådan hyggesavverkning skulle vara oacceptabel och kommer att mötas av beslutsamt motstånd, säger Thorsten Gröger, IG Metalls distriktschef.
Volkswagen har brottats med höga kostnader i årtal och ligger långt efter systerbiltillverkarna Skoda, Audi och Seat när det gäller avkastning. 2023 lanserades ett program som skulle förbättra företagets resultat till 2026, men senaste tidens tuffa läge har gjort situationen värre än tidigare.
– Dessutom halkar framför allt Tyskland ytterligare efter när det gäller konkurrenskraft. Vi som företag måste nu agera konsekvent i den här miljön, säger Oliver Blume vd för Volkswagen.
För att Volkswagen ska lyckas med de målsatta resultatförbättringarna skulle företaget behöva att deras kostnader sjönk. Enligt Handelsblatt måste Volkswagen spara uppemot 45 miljarder kronor.
– Motvinden har blivit starkare, säger Thomas Schäfer, Volkswagens varumärkeschef.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se