Lidl chockhöjer priset på utgående varor med 67 procent – i smyg. Butikskedjans senaste manöver slår mot de mest utsatta och de som vill värna miljön.
– Det verkar som om de hellre slänger än säljer det billigt, säger en anställd vid en mellansvensk butik.
Tidigare kunde en konsument med låg inkomst knalla in kvällen före bäst före-datumet och fynda en laxsida med 70 procent prisnedsättning. Men den tiden är förbi. Butikskedjan har i tysthet stramat åt priserna på varor med kort datum. Från att vara branschens bästa, har Lidl blivit den snålaste. Tidigare sattes varor ner med 70 procent kvällen innan de gick ut. Numera sänks priset endast med 50 procent samma morgon som varan går ut. Det ger en smygande prishöjning på 67 procent. En vara som tidigare kostade 30 kronor kostar nu 50 kronor.
LÄS MER: Här blir Willys och ICA utklassade av Lidl
Samtidigt hade de 30 procent rabatt på varor som närmade sig utgångsdatumet med några dagar. Men nu sänker de endast priset med 25 procent morgonen före bäst före-datumet. Lidl själva vill dock inte se det som en prishöjning, även om matematiken talar sitt tydliga språk.
– Att vi rabatterar priset på en vara med kort datum kan aldrig vara att höja priset, svarar Nahir Aslan på Lidls pressavdelning.
Men effekten blir att priset på utgående varor chockhöjs. Dessutom övervakar Lidls chefer noga var personalen på golvet gör.
– De håller stenkoll centralt på när vi sätter ner varorna, man får inte göra det kvällen innan längre, säger en anställd.
LÄS MER: Konkurrent försöker stoppa Lidl – bitter fejd
Vid varje vara finns en prislapp. Längst ner i högra hörnet finns en kod som oftast består av en bokstav och en siffra. Den här koden säger när varan ska sättas ner i pris. Som exempel tar vi blandfärs, det har en “2D” märkning. Det berättar för personalen att varan ska sättas ner två dagar innan bäst före datumet går ut.
– Nu har det istället blivit 25 procents sänkning och det gör vi på morgonen dagen innan varan går ut, säger en anställd.
Den och flera andra berättar att man uppifrån gett strikta direktiv att inte sätta ner varorna för tidigt. Många vittnar också om att kedjan styrs uppifrån och att de lokala butikerna har väldigt lite inflytande.
– När rabatteringen sker beror på varans generella hållbarhet. Om en färskvara mot förmodan inte sålts, rabatterar vi den med 50 procent på den sista dagen, säger Nahir Aslan.
Lidl försvarar sig mot kritiken. De tycker själva inte att åtstramningen med rabatter på utgående varor är en försämring av servicen. Trots att matsvinnet torde öka när priset på varor med kort datum chockhöjs.
– På Lidl arbetar vi aktivt med att minska vårt matsvinn och vi har sedan länge rabatterat varor flera dagar, ibland veckor, innan utgångsdatum, säger Nahir Aslan på Lidls presstjänst.
Vi lever i tider då allt fler får det sämre ställt. Då passar Lidl på att göra varor med kort datum dyrare.
– Vi rabatterar varor inom alla områden, från färska områden till frysta varor, och ser löpande över konceptet och justerar dess olika delar. Sedan årets start har vi tillsammans med våra kunder räddat över 5 000 ton mat från att kastas, säger Nahir Aslan.
Istället slår sig Lidl för bröstet och ger sig själva beröm för sin insats för samhällsekonomin och miljön.
– Vi är glada över att vårt koncept uppskattas, där vi gör det möjligt för våra kunder att rädda mat undan matsvinn, och hoppas att kunderna ska vara fortsatt nöjda med att köpa varor till 25 procent och 50 procent rabatt för att tillsammans minimera matsvinnet säger Nahir Aslan.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.