Måste femdubbla elbilar i EU – om fyra månader

Ett enormt priskrig på elbilar är att vänta i EU om några månader, enligt experter. Ford måste femdubbla sin andel elbilar. Volkswagen måste mer än fördubbla sina elbilar på en fallande marknad.
 Det är orealistiskt att Volkswagen kan nå sina mål på egen hand, säger Patrick Hummel, chef för European Autos Research på storbanken UBS, till Automobilwoche. 

Många biltillverkare hotas att straffas av EU:s nya miljöregler som kommer börja gälla från och med 2025. De genomsnittliga C02-utsläppen från nya bilar som säljs inom EU ska sänkas från 116 gram per kilometer till 93,6 gram. Varje tillverkare har sitt eget mål baserat på deras fordonsflotta och ifall gränsen överskrids kostar det 95 euro per gram, alltså 1080 kr per gram. Detta ska multipliceras med antalet sålda bilar.

För att biltillverkarna ska lyckas uppnå dessa mål och undgå miljardböter måste de sälja flera elbilar, laddhybrider och hybrider, uppger Carup. Men Automobilwoche har räknat ut att några tillverkarna kan få det svårare än andra. Siffrorna över hur mycket bilbranschen måste öka sin elbilsförsäljning är chockerande läsning för bildirektörerna. Ökningen ska ske samtidigt som elbilsförsäljningen faller i EU, särskilt i Tyskland och Sverige.

Volkswagen hoppas att ID.7 ska ge deras elbilsförsäljning ett lyft.
Bild på Fords elbil Capri. Ford kan komma att gynnas av att deras försäljning av förbränningsbilarna Focus och Fiesta inte längre finns tillgängliga inom EU.

En av dessa är Volkswagen. Igår gick den tyska biltillverkaren ut med nyheten att de kan tvingas lägga ner fabriker. För att Volkswagen ska klara EU:s nya krav 2025 måste Volkswagen öka andelen elbilar från nuvarande 9,7 procent till 24,7 procent, vilket är mer än en fördubbling. Något Patrick Hummel från European Autos Research på storbanken UBS, inte tror är möjligt.
– Det är orealistiskt att Volkswagen kommer att nå sina CO2-mål på egen hand. Språnget är alldeles för stort för det, säger han, enligt Automobilwoche. 

Ford är en annan tillverkare som kan få det kämpigt. De skulle behöva femdubbla sin elbilsandel från 4,5 procent till 23,3 procent. Både Volkswagen och Ford kan nu se fram emot böter i miljardklassen från EU.
– Volkswagenkoncernen och Ford i synnerhet måste förvänta sig höga böter med tanke på deras bilar, säger Stefan Reindl, chef för Institutet för fordonsekonomi, till Automobilwoche.

Mercedes klarar sig bättre och måste öka sin elbilsandel från 18 till 24 procent. Även laddhybrider måste ökas kraftigt. Andra tillverkare som ser ut att klara sig bättre är Stellantis och Mercedes som ser ut att ha betydligt lättare att uppnå målen. BMW och Toyota på 4,6 procent och 4 procent över sina elbilsmål för nästa år. Volvo Cars är den tillverkare som ligger bäst till förutom Tesla, Volvo kan troligen tjäna miljarder på att sälja utsläppsrätter till andra biltillverkare.

Biltillverkarnas andel av drivmedel i procent och vad de måste uppnå till 2025:

Volkswagen: Individuellt CO2-mål till 2025: 94 g/km

År202320242025
Bensin555844
Diesel262620
Hybrid000
Laddhybrid6611
Elbil131025

Källa: Dataforce/Automobilwoche

Ford: Individuellt CO2-mål till 2025: 93 g/km

År202320242025
Bensin575639
Diesel192114
Hybrid8811
Laddhybrid11911
Elbil4523

Källa: Dataforce/Automobilwoche

LÄS MER: