Den svenska polisen tvingas nu att byta motorer till sina nya Volvo-bilar. Bilföretaget har valt att lägga ner sina dieslar, vilket gör att polisens beställda motorer inte kommer kunna levereras.
– Det innebär att vi kommer få våra kommande XC60 med en bensinmotor istället, säger Anders Månsson, chef för polismyndighetens fordonsförsörjning.
Merparten av dagens målade polisbilar är idag beställda med Volvos dieselmotorer. Volvos 2200 bil har beställts av polismyndigheten som både patrullbilar och civila trafikpolisbilar. Senast mars iår kommer den sista Volvo dieselmotorn tillverkas, skriver Carup.
– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer: de genererar mindre buller, mindre vibrationer, lägre servicekostnader för våra kunder och nollutsläpp, säger Jim Rowan, vd på Volvo.
Valet att sluta tillverka dieselbilar kommer göra att polisen är tvungna att byta motorer till de nya bilarna som ska levereras.
– När gruppen på NOA skrev kravställningen var det prestandan som kravställdes och inget särskilt drivmedel. Det innebär att vi kommer få våra kommande XC60 med en bensinmotor istället. Bilen måste klara en viss prestanda, Anders Månsson, chef för polismyndighetens fordonsförsäljning till 330 Motor som var först med nyheten.
Volvo Cars har tagit fram polisbilar med eldrivna motorer, men det är inget polisen idag kommer köpa. I framtiden kan det dock bli ett alternativ polisen kommer behöva förändra sig till.
– Jag kan inte svara nej på den frågan faktiskt, utan måste svara ja. Det beror på att hela fordonsindustrin håller på att ställa om till en hel eldrivna. Det är ingen fiction att elbilar kommer utan det är en verklighet.
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.