Framtiden för de populära SUV- och pickup-bilarna i USA är osäker. En ny regel kan implementeras som kräver att de jättelika bilarna blir mindre för att minska dödligheten i trafiken.
– Vi har en kris med dödsfall på vägarna, säger Sophie Shulman.
Framtiden är oviss för USA:s jättebilar. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har meddelat att bilarna måste bli mindre för att minska antalet fotgängare som dör eller skadas allvarligt i trafiken, rapporterar Ars Technica.
De amerikanska städerna är mer anpassade för biltrafiken än gångtrafiken vilket med åren har lett till många dödsfall bland fotgängare. Mellan 2013 och 2022 ökade dödsfallen med 57 procent, från 4 779 till 7 522 omkomna gångtrafikanter. NHTSA har nu lagt fram förslag om nya regler som innebär att fordonsdesignen på många bilar måste göras om.
– Vi har en kris med dödsfall på vägarna, och det är ännu värre bland fotgängare. Den här föreslagna regeln kommer att säkerställa att fordonen kommer att vara utformade för att skydda dem som är inuti och utanför från allvarliga skador eller dödsfall, säger Sophie Shulman, NHTSA:s biträdande administratör.
Det är den internationella säkerhetsstandarden Global Technical Regulation 9 om nu kan införas. Regeln är implementerad i många länder runt om i världen. Regeln innefattar alla nya fordon som väger över 4 500 kilo. De flesta personbilar som säljs i landet uppfyller redan de kraven för den nya säkerhetsstandarden, men marknaden för pickup-och SUV-bilar, som är särskilt stor i USA, skulle behöva ändras för att möta kraven.
LÄS MER: