Pekås vill utmana Gekås: “Lyckat koncept”

Framgångarna för lågpriskedjan Pekås fortsätter. 2023 omsatte kedjan drygt 700 miljoner kronor och snart öppnar de en ny butik på en hemlig plats.
– Vi satsar på kontrollerad expansion, det är ett lyckat koncept, säger vd Tony Carlsson till Dagligvarunytt.

Köpkraften har försämras vilket resulterat i en tuff period för handeln. Det har däremot inte märkts av i någon av Coop Värmlads dotterbolag, Pekås 15 butiker. 2023 var ett bra år för Pekås vars nettoomsättning landade på 698 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 49,5 miljoner kronor. Pekås växte med hela 8 procent, jämfört med övriga marknadens 7,5 procent.
– Man kan inte vara något annat nöjd med det. Det är ett alldeles ypperligt resultat, säger Pekås vd Tony Carlsson.

Under samma period gjorde rivalen Gekås i Ullared ett rekordår med en omsättning på hela 6 miljarder kronor. Men Pekås fortsätter också att surfa på intressevågen för lågprisvaror. Målet är nu att öka butiksförsäljningen med 15-20 procent, och under året har de gjort flera satsningar för att öppna nya butiker och renovera och bygga ut de befintliga. Under våren 2025 planerar de även att öppna en ny butik på en än så länge hemlig plats. På Daglivarunytts fråga, om planen framåt är expansion, så är svaret självklart. 
– Ja, absolut! Vi satsar på kontrollerad expansion, det är ett lyckat koncept, säger Tony Carlsson.
LÄS MER: