Så räddades Blackbird av fyra Viggen-plan

Under det spända kalla kriget drabbades ett hemligt amerikanskt spaningsflygplan av modellen SR-71 Blackbird av svåra tekniska problem över Östersjön. Planet kom in på svenskt territorium och tappade snabbt höjd. Till undsättning kom fyra svenska Saab 37 Viggen-plan vars piloter belönades med medaljer av USA för sin insats. 

Den 29 juni 1987, lyfte ett amerikansk superhemligt spaningsflygplan, av modellen SR-71 Blackbird, från Mildenhall i England. Planen var att genomföra två hemliga spaningsuppdrag, ett över Barents hav och Östersjön. Under sitt uppdrag utanför Baltikum, på en höjd av cirka 22 000 meter och i en hastighet av Mach 3.0, exploderade plötsligt höger motor. Planet tappade snabbt höjd och svängde in över svenskt territorium. När det är i höjd med Gotland kränker de det svenska luftrummet.

Svensk luftstridsledning reagerade snabbt och skickade två Saab 37 Viggen-plan från F 13 för att genskjuta Blackbird, följt av ytterligare två Viggen-plan från F 6, då baserad på F 10 i Ängelholm. Piloterna Lars-Erik Blad och Bo Ignell fick kontakt med Blackbird öster om Bornholm och följde det skadade planet, som fortsatte att tappa höjd och hade aktiverat transponderkoden 7700 för plan i nöd.

Spela videon för att få höra de svenska och amerikanska piloterna berätta om olyckan och hur Viggen kom till undsättning för Blackbird.
En gåva från amerikanska ambassaden till Flygvapnet. Målad av Stefan Löfgren.
Denna bild på det skadade amerikanska flygplanet av typen SR-71 Blackbird togs av svenske Viggenpiloten Bo Ignell. Foto: Bo Ignell/Försvarsmakten

– Vi ser att planet flyger med låg fart och att den minskar hela tiden. För att de inte ska bli överraskade gör jag en lugn förbiflygning på deras högra sida och därefter en 360 graders sväng så att jag kommer upp bakom och ovanför dem för att ha en bra överblick av läget. Min rotekamrat blir kvar på deras högra sida, säger Lars-Eric Blad till Försvarsmakten

– Jag och min rotekamrat Krister Sjöberg följer det under cirka fem minuter och som närmast är avståndet 30 meter. Vi kan också se att det bara flyger på en motor och att det står US Air Force nationalitets-beteckning under kroppen och att planet har numret 117964, säger viggenpiloten Roger Möller till Försvarsmakten.

De svenska Viggen-planen eskorterade den amerikanska Blackbird fram tills att planet nått danskt luftrum. Därefter lyckades Blackbird att ta sig tillbaka till den tyska flygbasen Nordholtz i dåvarande Västtyskland, med endast en fungerande motor och nödlandade utan att krascha. Att de fyra Viggen-planen kom till undsättning har en av piloterna som flög Blackbird-planet den dagen, beskrivit som en ”befrielse”.

– Vi visste inte vilka som skulle upptäcka oss först. Att se de svenska Viggen-planen komma upp vid vår sida var en ren befrielse. Jag är helt säker på att den svenska närvaron vid vår SR-71 medförde att annat jaktflyg höll sig på stort avstånd och därigenom inte kunde komma till vapenverkan, säger piloten Tom Veltri, som var med och flög Blackbird-planet, till Försvarsmakten.

De svenska Viggenpiloterna Krister Sjöberg, Roger Möller, Lars-Eric Blad och Bo Ignell medaljeras med US Air Force Air Medal. Med på bilden är även dåvarande ÖB Micael Bydén (längst till vänster) och dåvarande försvarsminister Peter Hultqvist (i mitten). Foto: Mats Nyström/Försvarsmakten

Som tack tilldelades de fyra Viggen-piloterna Krister Sjöberg, Roger Möller, Lars-Eric Blad och Bo Ignell  US Air Medal under en ceremoni på amerikanska ambassadörens residens i Stockholm år 2018. Då hade det gått 31 år sedan. Vid ceremonin närvarade bland annat överbefälhavaren Micael Bydén, flygvapenchefen Mats Helgesson och den dåvarande försvarsministern Peter Hultqvist som ville visa sin uppskattning till piloterna. 
LÄS MER: