Nu slår krympflationen till mot en av butikernas allra mest lönsamma produkter. Storsäljaren Extra Tuggummi minskas från 25 till 21 bitar – trots att priset höjts. Minskningen betyder att du får 16 procent mindre för pengarna och att kilopriset ligger på 690 kronor.
Att minska storleken på förpackningar har blivit ett populärt sätt från livsmedelsföretagen att försöka höja sina vinster. Tidigare har flera kaffetillverkare fått hård kritik för att de minskat halvkilosförpackningar till 425 gram. Även Magnum-glassar har gjorts mindre med ursäkten att Unilever ville skona köparnas hälsa från kaloribomben.
Nu.se kan avslöja att krympflationen nu slår till mot handelns lönsammaste produkt: Extra Tuggummi. Tugummijätten Wrigley’s har i tysthet minskat alla förpackningar från 25 bitar till 21 bitar. Det är en minskning med 16 procent, trots att priset gått upp senaste året. Tidigare var det bara Professional som hade 21 bitar, nu har ingen sort mer än 21 bitar vad NU.se kunnat utröna efter att ha granskat utbudet i flera butiker. Det betyder att ett flertal av de populäraste smakerna fått en chockhöjning.
Redan tidigare var tuggummi dagligvaruhandelns lönsammaste produkt. Det är därför butikerna har placerat den framför dig när du står i kassakön. Kilopriset låg tidigare på omkring 570 kronor, då många butiker tar 19,90 kronor per påse. Efter minskningen av paketen från 35 gram till 29 gram kostar ett kilo av tuggummit omkring 690 kronor. En stor del av innehållet består av kemiska sötningsmedel, men det motiverar knappast att kilopriset ska vara högre än för oxfilé. NU.se har sökt Mars Sverige som distribuerar Extra för en kommentar.
LÄS MER:
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]