Svenska flygplansföretaget Heart Aerospace visade nyligen upp sitt elektriskta demonstrationsflygplan X1. Efter lång utvecklingsprocess och uppåt tio månaders bygge, meddelar nu bolaget att X1 kommer kunna lätta mark redan under nästa år.
Startupbolaget Heart Aerospace har under flera års tid arbetat med att utveckla ett hybridelektriskt flygplan för kommersiell flygtrafik, som ska kunna transportera uppåt 30 passagerare. Vid ett evenemang anordnades nyligen på företagets anläggning vid Säve flygplats utanför Göteborg, visades deras första fullskaliga prototyp upp, rapporterar Ny Teknik.
Flygplansprototypen, som går under namnet X1, har inga turbopropmotorer utan drivs helt av elmotorer och ett batteri. Att bygga planet har tagit cirka nio månader då de till stor del har fått göras för hand, berättar bolagets nya teknikchef Benjamin Stabler till Ny Teknik.
Nästa steg efter X1 blir ett nytt demonstrationsflygplan vid namn X2, som kommer att utrustas med turbopropmotorer och beräknas vara flygfärdigt år 2026. Därefter kommer prototyper att byggas för typcertifiering av det färdiga flygplanet ES-30.
Det återstår däremot en hel del arbete innan en produktionsfärdig ES-30 ser dagens ljus. I och med att flygplanets design förändrats en hel del under utvecklingsprocessen har tidsplanen förskjutits flertalet gånger. År 2020 var förhoppningen att flygplanet skulle vara färdigt 2025. Därefter flyttades målet till 2028, och nu siktar de in sig på slutet av 2020-talet.
ES-30-planet förväntas kunna flyga cirka 20 mil med eldrift och ytterligare 20 mil med vanligt flygbränsle. Heart Aerospace har renan nu säkrat 250 beställningar av det hybridelektriska flygplanet, många av dem kommer från USA.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se