I ett försök att minska förseningarna låter nu tyska Deutsche Bahn tåg avgå upp till två minuter före tidtabell. Hittills har projektet visat goda resultat och antalet punktliga tåg ökat kraftigt.
Det tyska statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn testar nu ett nytt pilotprojekt på pendeltågsnätet S-Bahn i München. Där låter man nu tågen avgå upp till två minuter tidigare än tidtabell för att öka punktligheten. Projektet, som kallas för flexibel körning, innebär att det tåg som först anländer till huvudspåret får köra, oavsett om det är avgångstid enligt tidtabell eller ej.
Tidigare var pendeltågen tvungna att vänta på det föregående tåget, även om det var kraftigt försenat, vilket ofta ledde till ytterligare förseningar eftersom de tåg som var i tid tvingades vänta. Med flexibel körning kan ett tåg som anländer till en ledig lucka på det annars överbelastade huvudspåret i centrala München få en grön signal att avgå, även om det är upp till två minuter före den planerade avgångstiden.
Efter sex månader står det klart att antalet tåg som kommer i tid har ökat med mer än 20 procent, rapporterar den tyska tidningen Heise. Münchens S-bahn, stadens pendeltågssystem, är ett av Europas mest trafikerade och har som mest uppemot 30 tåg i timmen.
För resenärer syns inte längre en exakt avgångstid på skyltarna, utan istället syns en klocksymbol som indikerar att ett tåg är på väg att avgå. Hur länge pilotprojektet ska pågå är oklart, men Deutsche Bahn säger att det än så länge har gett goda resultat. Förhoppningen är att kunna expandera projektet till andra städer i framtiden.
LÄS MER:
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.