Trots 426 incidenter – Tesla slipper byta länkarmar

Tesla slipper återkalla Model S och Model X i USA för problem med länkarmar. Trots att flera bilar drabbats under körning anses det inte vara en säkerhetsrisk. Beslutet kommer från amerikanska NHTSA som haft en pågående undersökning om ärendet i fyra år.

Den amerikanska organisationen National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) inledde en undersökning angående felaktiga länkarmar som flera av Teslas Model X- och Model S-bilar tillverkade innan augusti 2017 utrustats med, uppger Carup. I Kina återkallades alla bilar med felet efter att myndigheter ställt krav, men nu efter en fyra år lång utredning har NHTSA valt att enbart ge Tesla en rekommendation om att byta ut de felaktiga länkarmarna, skriver Electrek.

– Undersökningen har identifierat 426 fall av fel på artikelnummer 1041570-00-A eller 1041575-00-A länkarmar. Inget av fallen resulterade i någon förlust av kontrollen över elbilarna. En mindre olycka utan skador är associerad med de 426 fallen av länkarmsfelen. En majoritet av felen inträffade mellan 1 till 15 km/h vid parkering på uppfarter eller parkeringsplatser. I de åtta fall där elbilarna färdades mer än 64 km/h och den främre länkarmen gick sönder, förblev fordonet kontrollerbart utan tillhörande krock eller skador som följd, skriver NHTSA.

Tesla Model X.
Tesla Model S.

Varför NHTSA väljer att inte utfärda en säkerhetsåterkallelse har med att de inte tycker att problemet innebär en säkerhetsrisk. Någon som inte håller med om det är Tesla-experten Fredrik Grufman som tidigare sagt “Fixa er skit nu innan någon dör” om Teslas felaktiga länkarmar.
– Ytterligare en Tesla Model S 2016, kommer in med brusten länkarm. Den här fick sättas ihop med buntband, bakhjulet vek sig när kunden var ute och körde, säger Grufman på Youtube. 

Även två av Carups läsare som båda ägde en Model S från 2016 drabbades av felet. Caroline Torbjörnsen från Sundsvall körde sin Tesla som då rullat 12 500 mil när det plötsligt smällde till.
– När jag börjar närma mig hemmet smäller det plötsligt till i bilen och den börjar kränga kraftigt. Jag blev livrädd, men hade jag tagit motorvägen hade jag kunnat dö, säger Caroline Torbjörnsen.

Caroline från Sundsvall var på väg hem i sin Tesla när bilens länkarm plötsligt sprack. 

I Europa har Tesla hittills valt att ignorera felet helt och i Sverige bedriver Svenska Transportstyrelsen en utredning efter att de fått in flera anmälningar om problemet. De har tidigare kommenterat utredningen så här.
– Som du säkert känner till så tar vi emot och följer upp anmälningar som rör produktsäkerhet inom fordonsområdet av medborgare i Sverige, handläggningstiden kan variera mellan någon vecka till flera år, säger Patrik Hammarbäck, utredare väg och järnväg på Transportstyrelsen, till Carup.
LÄS MER: