Enligt Danske Banks chefsanalytiker Allan von Meren har EU- kommissionen redan bestämt sig. Strafftullar kan slå hårt mot Tesla, Volvo och Polestar.
– Bilarna man är rädd för i framtiden kommer från BYD och andra tillverkare som ser ut att kunna bli riktigt konkurrenskraftiga på pris, säger Allan Von Meren till Dagens Industri.
Strafftullar på kinesiska bilar är något som många inom bilindustrin förväntar sig snart ska införas av EU. Under hösten 2023 inleddes en utredning av EU-kommissionen där de undersökte ifall kinesiska biltillverkare fått statsstöd som i sin tur stör konkurrensen i EU. Enligt Carup förbereder sig redan nu flera tillverkare på att flytta sin verksamhet till Europa.
Danske Banks chefsanalytiker hävdar att EU-kommissionen redan bestämt sig för att införa strafftullar vid nyår. Enligt flera analytiker kan tullarna på kinesiska bilar minst bli fördubblade och landa på 20–25 procent vilket är en tydlig ökning från dagens 10 procent.
Strafftullarna kommer inte bara slå hårt mot vad vi definierar som kinesiska biltillverkare. Välkända märken som Volvo, BMW och Tesla har alla också en stor del av sin tillverkning i Kina. Experterna tror dock att nya billiga bilar från BYD är det som EU är mest rädda för. BYD har dock redan förberett sig och har en helt ny bilfabrik i Ungern.
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.