Två av tre tyska bilhandlare vill inte längre byta in begagnade elbilar, visar en ny undersökning.
– Enligt min mening är de begagnade elbilarna från den första generationerna offer för en snabb teknisk utveckling, särskilt på begagnatmarknaden, säger Philipp Seidel, bilexpert för Arthur D. Little, till Stern.
Tyskland är det land i Europa där försäljningen av elbilar har fallit mest under 2024. Nu kommer dessutom nyheten att 68,7 procent har slutat att byta in elbilar, då de anser att det enbart är en förlustaffär, uppger Stern och Elektro-Auto. Undersökningen är gjord av branschtidningen Kfz-betrieb. Enda sättet för bilhandlarna att kunna sälja begagnade elbilar är genom att erbjuda kraftiga rabatter. Bara under juni 2024 uppgav 80 procent av handlarna att de gjorde en förlustaffär när de sålde elbilar. Av de tillfrågade bilhandlarna uppger 51,1 procent att begagnade elbilar för närvarande “nästan osäljbara”, rapporterar Carup.
Enligt den tyska organisationen Deutsche Automobil Treuhand är många konsumenter rädda för att köpa begagnade elbilar på grund av de höga priserna och åldrande teknik. Bilexperten Philipp Seidel varnar också för gammal teknik när det kommer till första generationens elbilar.
– Enligt min mening är de begagnade elbilarna från den första generationerna offer för en snabb teknisk utveckling, särskilt på begagnatmarknaden, säger Philipp Seidel, bilexpert för Arthur D. Little, till Stern.
Även biltillverkare har börjat agera och börjat ta problemen som dykt upp med begagnade elbilar på allvar. Audi och BMW är två företag som börjat lansera en typ av utbildning till sina återförsäljare där de ska bli bättre på att lära sig hantera försäljningen av begagnade elbilar.
– Dessa utbildningar är för närvarande mycket efterfrågade, säger en talesperson från Audi, enligt Stern.
En annat sätt att hantera problemet är att göra som Mercedes och erbjuda en fem års garanti på utvalda modeller. Och Volkswagen har en egen idé hur man kan lösa problemet.
– I framtiden kommer Volkswagen Financial Services behålla elfordon själva så länge som möjligt för att kunna erbjuda kunderna attraktiva leasingavtal av begagnade elbilar, säger en talesperson från Volkswagen, till Stern.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se