Ola Källenius: Därför river Mercedes upp elbilslöftet

Mercedes skrotar sitt beslut att lägga ner förbränningsbilar från 2030. Nu berättar svenske vd:n Ola Källenius mer om varför de river upp löftet och låtar bilar med bensin- och dieselmotorer leva vidare.
– Jag tror inte att någon kan säga med säkerhet när förbränningsmotorn kommer att försvinna och vi får 100 procent elektriskt. Folk vill inte reducera sin mobilitet, säger han i en stor intervju med Dagens Industri

Elbilsmarknaden har bromsat in och ökar inte alls så kraftigt som många biltillverkare har planerat för. Flera tillverkare har utlovat slutdatum för bilar med bensin- och diesel som de nu tvingats riva upp. Mercedes är ett av bolagen som fått skrota sitt beslut, då kunderna inte är med på noterna.
– Förra året sålde Mercedes-Benz 73 procent fler elbilar än året före, så vi är på väg uppåt. Men jag tror inte att vi kan dra en rak linje. Vi är på väg mot en nollemissionsvärld, men det kommer att dröja en hel del år, säger Ola Källenius till DI

Mercedes hade lovat att endast tillverka elbilar från 2030, ett beslut de inte kommer att klara att genomföra. Istället tror de nu på 50 procent elbilar och laddhybrider från 2030 och tror att traditionella motorer finns kvar länge. Det kommer att vara kundernas efterfrågan som styr, även om den långsiktiga trenden enligt Källenius går mot elektrifiering.

Mercedes satsar fortfarande hårt på elbilar enligt Ola Källenius. Nästa år kommer nya CLA-modellen i elektriskt utförande.

Förutom indragna statsbidrag kan en orsak till att elbilarna inte ökar så snabbt längre vara att det är slut på ”early adopters”. 
– Många av de som vi kallar ’early adopters’, alltså tidiga användare, har redan köpt sin elbil. Nu gäller det att komma åt massorna. Varje kund frågar sig: Vad är bäst för mig, vågar jag ta steget och kan jag ladda? säger Källenius till DI.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt