Volkswagens ID.7 som kombi släpps nu samtidigt som nya Passat lanseras i Sverige. ID.7 har en räckvidd på hela 685 km och kommer ha ett större utrymme än BMW i5 Touring.
– En ny Sverige-favorit, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, skriver Carup.
Elbilar i form av kombi har hittills varit en enorm bristvara på marknaden. Volkswagen ändrar på det och premiärvisar nu ID.7 Tourer, som kan sägas vara en Passat för den elektriska tidsåldern. Bilen kan lasta 605 kilo och frakta fem personer. Räckvidden blir nästan 70 mil enligt WLTP med det största batteriet.
Redan sedanmodellen av ID.7 är Volkswagens mest lyckade elbil hittills, och den nya bilen kallar Volkswagen själva för flaggskepp och kvaliteten på inredning och stolar är ett snäpp upp från ID.4-modellen. Målgrupper är familjer som gillar att åka långt. Även i autobahn-fart kommer bilen att klara längre etapper på flera timmar.
I Sverige är målgruppen tjänstebilsförare, som nu kan välja mellan ID.7 Tourer och nya Passat Sportstouer.
– En stor eldriven kombi med lång räckvidd och generöst med utrymme är efterlängtad av många. ID.7 har fått en bra start och vi ser förstås fram emot att lansera kombiversionen Tourer, som har alla förutsättningar att bli en ny Sverige-favorit, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Volkswagen vill hellre kalla bilen för shooting brake än kombi, men det är ingen tvekan om att detta är en riktig kombibil. Bagageutrymmet är betydligt större än hos vanliga ID.7, bilen lastar 605 liter. Bagaget är dock mindre än nya Passat som rymmer 690 liter bak. Med baksätet nerfällt ökar kapaciteten till 1 714 liter, men även det är mindre än Passatens 1 920 liter. Nya ID.7 Tourer slår dock BMW:s nya i5 Touring som lastar 570 liter.
Baksätet har enormt stort benutrymme och är nästan i limousineklass. ID.7 Tourer har samma yttermått som ID.7. Båda modellerna är 4 961 mm långa och har ett axelavstånd på 2 971 mm samt korta överhäng. De båda ID.7-versionerna är 1 862 mm breda (utan ytterbackspeglar) och 1 536 mm höga.
Två olika batteristorlekar kommer att erbjudas till ID.7 Tourer. Som mest är räckvidden 685 km. Det största batteriet har en maximal laddeffekt på upp till 200 kW på DC-snabbladdningsstationer. Det betyder att du an ladda från 10 till 80 procent på mindre än 30 minuter. Precis som hos andra nya ID-bilar går det nu att förvärma batteriet.
Som tillval finns massagestolar och ett panoramatak som kan växlas elektroniskt mellan ogenomskinligt och klart – antingen via ett touchreglage i taket eller med röstassistenten. Röstassistenten IDA får en ny integrering av chattbotten Chat GPT (artificiell intelligens, AI), som kommer att finnas tillgänglig i ID.7 Tourer och andra Volkswagen-modeller vid en senare tidpunkt. Säljstarten för ID.7 Tourer i Sverige sker inom några veckor. Några svenska priser finns inte ännu.
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.