Många förväntade sig att Volvos nya ellastbil FH Aero Electric skulle komma med betydligt längre räckvidd. Men bilen behåller samma gamla batterier som tidigare och räckvidden är endast 300 km. Förarhytten är en av de få saker som blivit uppgraderade.
Många trodde Volvo skulle fortsätta som de gjort med andra modeller och uppgradera sina batterier på nya ellastbilen FH Aero Electric. Bilföretagets stadslastbilar FE och FL Electric fick uppgraderingar som ökade deras räckvidd med 50 procent. Det var batterierna som byttes ut och lastbilarna fick då en räckvidd upp till 450 km.
Att Volvo valde att inte uppgradera ellastbilen FH Aero Electric känns som ett förvånande beslut, då ellastbilar har ett stort behov av det idag. Konkurrenten Mercedes lanserade också eActros som har en räckvidd på 500 km med batterier som har en kapacitet på 600 kWh. Volvos lastbilar har i tester visat sig ha betydligt kortare räckvidd än Tesla Semi.
Volvo lanserar nu en ny mer strömlinjeformad version av sin FH-serie. Nya FH Aero ska tack vare aerodynamisk design, kamerabackspeglar och innovativa funktioner vara fem procent mer bränslesnål. Den kommer i fyra varianter: Diesel, gas, biobränsle och en eldriven version.
– Nya Volvo FH Aero är vår hittills mest effektiva lastbil då vi fortsätter att minska koldioxidutsläpp för hela produktsortimentet, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Volvo FH Aero-hyttens front har förlängts med 24 centimeter jämfört med en konventionell Volvo FH. Förlängningen har varit avgörande för att skapa en mer aerodynamisk lastbilshytt. Den förbättrade aerodynamiken ska inte bara minska bränsleförbrukningen – den ökar också körstabiliteten i blåsigt väder.
Volvos konfiguration som de valde att behålla innehåller 6 batterimoduler på 540 kWh. Elmotorerna är kopplade med en automatisk i-Shift-växellåda. Det gör att räckvidden i verkligheten hamnar på ungefär 300 km.
Trots att Volvos framdrivningssystem stått stilla ganska länge i sin utveckling verkar lastbilen ligga långt före konkurrenterna i flera parametrar. Uppgraderingar kommer förmodligen komma men just nu får vi vänta ett tag till. Tills dess får kunderna njuta av ellastbilens nya förarhytt och andra mindre förbättringar av den.
LÄS MER:
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.