Nu startar och landar JAS 39 Gripen återigen vid hemliga vägbaser på svenska landsvägar. En övning nära F7 Såtenäs följdes med stort intresse av Natos utsända som vill lära sig av de unika svenska vägbaserna.
– Det är en jätteorganisation här med flygledning, tekniker, vakter och meteorologer, säger Johan Lindqvist, utbildningskoordinator, till SVT.
Under måndagen den 29 april fick piloter från Skaraborgs flygflottilj F7 träna på att landa och starta JAS 39 Gripen på riksväg 44 vid Tun nära Lidköping. Övningarna följdes av både allmänheten och Sveriges nya allierade i Nato.
– Nato är jätteintresserade av det här svenska konceptet, så då kör vi på ännu mer och vi har flera Natoländer som kommer hit och tittar på detta om några veckor när vi har ett nytt övningstillfälle, säger Johan Lindqvist, utbildningskoordinator.
Övningarna har gjorts under flera år och har sin grund från kalla kriget där Sverige byggde ett välutvecklat system runt svenska flygbaser. Både allmänna vägar och reservvägbaser byggdes som komplement till Bas 60 och Bas 90 systemen. Idén bakom allt var för att försvaret inte ville göra det möjligt för fienden att slå ut det svenska flygvapnet med lätthet.
Om Flygvapnet har alla flygplan på sina respektive flottiljer så är det lätt att slå ut en stor del av Flygvapnet genom bombningar. Men genom att sprida ut Flygvapnen på dolda vägbaser blir de betydligt svårare för fienden att slå ut. Under kalla kriget var vägbaser vanliga, och nu gör de comeback. När övningarna görs stoppas trafiken runt de provisoriska landningsbanorna. Trots detta uppmanar F7 att allmänheten ska ha stor respekt för de regler och riktlinjer som finns kring stridsflygplanen.
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.