Mercedes nödstoppar sin utveckling av en ny elbilsplattform för lyxbilar. Kostnaderna ska vara för höga och efterfrågan alldeles för låg. Tyska biljättens svenske vd Ola Källenius tvingas dra hårt i nödbromsen.
Mercedes-Benz stoppar nu sitt MB.EA-Large projekt som handlade om utveckla nya elektriska plattformar till deras lyxmodeller. Enligt uppgifter till den tyska tidningen Handelsblatt ska anledningen bakom beslutet grundas i låg efterfrågan och höga kostnader för projektet. Pengarna kommer i stället läggas på företagets redan befintliga elektriska arkitektur, EVA2.
Ansiktet utåt för Mercedes Electric only-strategin har varit företagets vd Ola Källenius. Nu när projektet lagts på is framstår allt som en stor felbedömning av svensken. På biltillverkarens bolagsstämma ska han pratat om hur utvecklingen i framtiden tagit ett helt nytt spår än vad som först var planerat.
– Under de kommande åren kommer det att finnas både elbilar och ultramoderna, elektrifierade förbränningsmotorer, sa Ola Källenius, enligt Focus.
Electric only strategin inleddes 2021 och hade sin grund i den enorma efterfrågan elbilar hade då. Sedan dess har tiderna förändrats och bara första kvartalet av 2024 sjönk försäljningen av nya elbilar hos Mercedes-Benz med åtta procent jämfört med förra året. Under hela 2023 såldes totalt 240 600 helt eldrivna bilar av den tyska biljätten. Nyligen gick Källenius ut och rev upp Mercedes löfte om att lägga ner bilar med bensin och diesel till 2030.
William Karlsson bevakar ekonomi, teknik och motor och är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.