Arlanda fortsätter att förlora både rutter och passagerare till Köpenhamns flygplats Kastrup. För den som planerar en långflygning kan det numera innebära att man måste ta flyget från Kastrup istället för Arlanda.
Köpenhamns flygplats Kastrup fortsätter att vinna mark på bekostnad av Arlanda. Under årets första fyra månader har antalet passagerare på Kastrup ökat med elva procent, medan Arlanda endast såg en ökning på fyra procent jämfört med samma period förra året.
Skillnaden beror till stor del på att Kastrup ser en kraftigt växande transfertrafik och att allt fler långdistansrutter till och från Norden hamnar till Köpenhamn istället för Stockholm. Totalt hade Köpenhamns flygplats närmare 27 miljoner passagerare 2023 enligt siffror över förra året, medan Arlanda i jämförelse endast nådde 22 miljoner passagerare under 2023, en rejäl skillnad på över 20 procent.
Den stora anledningen bakom varför Kastrup blivit en stor vinnare är att SAS sett över sina flygrutter och styrt om många flyglinjer. Köpenhamns flygplats har numera 39 långdistanslinjer, medan Arlanda har mindre än 20, och den trista utvecklingen för Arlanda kan mycket väl komma att fortsätta menar Christian Poulsen, vd för Copenhagen Airports.
– Köpenhamn har alltid varit den viktigaste hubben för SAS och när flygbolaget nu lägger om rutter är det därför logiskt att ännu mer av trafiken koncentreras här, säger Christian Poulsen till Dagens Industri.
Även Swedavia har uttryckt oro för att Arlanda kan hamna på efterkälken, inte minst nu när Sverige släpper allt sitt ägande i SAS. Att den danska staten väljer att behålla en betydande andel av SAS kan därför delvis förklara flygbolagets beslut att lägga allt fler rutter i den danska huvudstaden istället för Stockholm.
Christian Poulsen på Copenhagen Airports menar till och med att Kastrups inte längre slåss mot Stockholm och Arlanda för passagerare. Istället riktar man blickarna i Köpenhamn mot flygplatser ute på kontinenten såsom Zürich, Wien och Hamburg.
– Om passagerarna inte hittar vägar ut i världen från Stockholm så vill vi att de ska hitta det från Köpenhamn i stället för andra flygplatser i Europa. Det är ett tydligt mål som vi jobbar för varje dag, säger han till DI.
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.