I en kaxig manöver försöker Willys vinna kriget om kunderna genom att förvärva konkurrentens butik. Nu står det klart att Willys köper Matvärldens butik i Vällingby utanför Stockholm.
– Butiken hade utvecklat sig fantastiskt och vi hade landat på 170 miljoner i omsättning med jättebra lönsamhet. Men det var ett strategiskt beslut, säger Matvärldens ägare Muhittin Tayli till branschtidningen Fri Köpenskap.
Willys, som blivit en riktig favorit bland svenska konsumenter, fortsätter sin expansion genom att nu förvärva konkurrenten Matvärldens butik i Vällingby. Köpet markerar en återkomst för Willys ägare Axfood i lokalerna, som tidigare var en City Gross butik när Matvärlden köpte den 2019. Någon köpesumma är inte offentliggjord. Matvärldens ägare Muhittin Tayli menar att butiken inte passade in i Vällingby Centrums profil.
– Vällingby passade inte in. Annars var det inget fel på butiken. Men precis som att Willys är ett tydligt koncept eller Maxi-formatet, måste Matvärlden landa i den tydligheten mot konsumenterna, säger han till Fri Köpenskap.
Den sista dagen som Matvärlden i Vällingby är öppen blir redan måndagen den 10 juni, och Willys tar över som ägare den 14 juni. När Willys tar över som ägare planerar man att stänga butiken för att återöppna senare i höst efter en renovering och anpassning av lokalerna.
Axfood skriver i ett pressmeddelande att man ser en stor efterfrågan på nya Willys-butiker i hela landet, och att samtliga av Matvärlden i Vällingbys anställda erbjuds anställning i den nya butiken. Totalt har Willys nu ett tjugotal butiker i Stockholmsområdet.
– Willys är otroligt starka på marknaden inom dagligvarubranschen just nu och kommer att uppskattas av våra besökare, säger Pernilla Tellberger, som är fastighetschef för Vällingby Centrum.
LÄS MER:
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.