Sillpriserna sticker iväg enligt statistik ifrån SCB. Under våren har priset på sill ökat med över 20 procent. Under samma period har priset på konservburkar ökat med 4-8 procent, samtidigt som övriga livsmedelspriser till synes stått stilla
Den traditionsenliga sillen till midsommarbordet kan bli dyr i år, rapporterar Nyheter 24. John Eliasson arbetar som statistiker på Statistiska Centralbyrån, SCB. Han har koll på inflationssiffror och har sett hur mat i konserver stuckit iväg i pris.
– Prisutvecklingen för livsmedel i april och under våren var nära noll. Men konservburkar sticker ut och fortsätter gå upp i pris, säger han till Nyheter24.
I mätningar har man kunnat se hur grönsakskonserver och kött i konserver har ökat i pris med över 4,5 procent. Det är hela 15 gånger högre än snittakten på prisökningarna vad gäller Sveriges livsmedel. I appen Matpriskollen kan jämföra prisökningar och prissänkningar i Sveriges livsmedelsbutiker. Där kan man se hur konserverad mat ökat med hela 7,6 procent i pris.
Anledningen till de stora prisökningarna på konservmat har att göra med en specifik produkt: nämligen sill på burk. Konserverad sill är en livsmedelsprodukt vars pris fluktuerar mycket under året. Det har att göra med att den största sillkonsumtionen sker kring högtider som jul, påsk och midsommar.
I SCBs senaste siffror från april så kan man däremot se ett trendbrott i sillens prisutveckling. Enligt SCB:s siffror så ökade sillkonserverna pris i april med hela 22,65 procent. Det trots att påsken inföll i mars i år och inte i april.
En bidragande faktor till sillens stora prisökning kan ha att göra med ökade priser på att både olja och vinäger, som är vanliga ingredienser när man lägger in fisk. På så sätt kan även sillen blivit ha dyrare. Det är däremot ingenting som det populära sillmärket Abbas ägare Orkla hävdar är orsaken.
– Priserna i butik sätts av detaljhandeln. Av konkurrensskäl kommunicerar vi inte våra priser, men jag känner inte igen nivåerna på prisökningarna. Skillnaden i SCB-siffrorna kan ha att göra med kalendereffekter mellan åren och storhelgskampanjer, men eftersom priserna i butik sätts av butikerna så får jag hänvisa till dem, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör på Orkla i Sverige.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se