Lidl storsatsar och vill etablera 100 nya butiker i Sverige för att fortsätta ta marknadsandelar. Men tillväxten är inte billig, och Lidl gör en förlust i mångmiljonklassen under det senaste året.
– Vi fortsätter att utveckla vårt sortiment, vårt butikskoncept och satsa på fortsatt expansion, säger Lidls vd Jakob Josefsson.
Med en ambitiös plan för tillväxt i Sverige storsatsar Lidl i Sverige. Antalet butiker ska öka från dagens drygt 200 till 300 butiker. Redan i år förväntas tre nya butiker öppna, och takten kommer bara att öka de närmaste åren. De nya butikerna kommer att framför allt att hamna i utkanten av storstadsregioner. Först ut är en ny butik i Hallonbergen utanför Stockholm och en i skånska Eslöv.
– I år kommer vi att öppna tre nya butiker och kommande år öka takten. Vi har en långsiktig satsning i Sverige, sedan vill vi öppna på lägen där vi känner att vi kan vara under lång tid, uppger Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige till DI.
Lågpriskedjan har offentliggjort sitt bokslut för det senaste räkenskapsåret som sträcker sig mellan 1 mars 2023 till 29 februari 2024. Trots att omsättningen steg från 16,7 miljarder kronor till 18,6 miljarder kronor, redovisade Lidl en rejäl förlust på 185 miljoner kronor. Enligt Lidl beror den stora förlusten på beslutet att sänka och frysa priserna för svenska konsumenter.
– När vi tog initiativet att sänka och frysa priserna på ett stort antal produkter i mars 2023 så var det för att ta ansvar genom att bryta matinflationens uppåtgående spiral. Vi ville underlätta för hushållen i det tuffa ekonomiska klimatet, med skenande matkostnader. Vi visste att vår bruttomarginal skulle påverkas negativt eftersom vi tog kostnaden själva. Resultatutvecklingen är därför förväntad och vi ser det som en investering i framtida marknadsandelar, säger Jakob Josefsson, vd Lidl Sverige.
Lidl meddelar också att de lyckas ta marknadsandelar från matjättarna. Under de senaste två åren har lågpriskedjan vuxit med över 30 procent, medan dagligvaruhandeln som helhet har haft en tillväxt på 13,2 procent. Enligt siffror över 2023 uppskattas Lidl nu ha en marknadsandel på drygt sex procent av den svenska dagligvaruhandeln. Den tyska lågpriskedjan har som uttalat mål att växa till en tio procentig marknadsandel av den svenska dagligvaruhandeln.
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.