Amerikanska flygvapnet vill flyga med trotjänaren B-52 Stratofortress i över 100 år. Då väljer man att låta Nasa testa de nya jättemotorerna från Rolls-Royce.
– F130-motorn har visat en otrolig driftsäkerhet, säger Candice Bineyard på Rolls-Royce.
B-52 Stratofortress flög för första gången 1952 och har kallats flygvapnets trotjänare. Amerikanska flygvapnet satsar nu stort på att modernisera sina 72 kvarvarande plan, vilket innebär att nya F130-motorer ska ersätta P&W-motorer från 1950-talet.
Hos motortillverkaren Rolls-Royce pågår nu intensiva tester av den nya jättemotorn. Testerna äger rum vid Rolls-Royce anläggning i Indianapolis, efter att motorn först genomgått svåra tester hos Nasa på Stennis Space Center. Hos Nasa testades motorn i sidvind och i tvåmotorig uppsättning, men den nya supermotorn klarade testerna galant.
– Vi är glada att ta nästa steg framåt i programmet med F130-tester på havsnivå i Indianapolis. Hittills har vårt testprogram bekräftat våra förutsägelser och gjort det möjligt för oss att hålla oss på rätt spår för att leverera detta fastpriskontrakt till flygvapnet. F130-motorn har visat en otrolig driftsäkerhet, vilket kommer att leda till lägre livscykelkostnader för B-52, samt förbättrad bränsleeffektivitet, säger Candice Bineyard på Rolls-Royce.
Förutom att vara en viktig spelpjäs för USA under det kalla kriget har planet även använts under Vietnamkriget, och Kuwaitkriget. B-52 Stratofortress har kärnvapenkapacitet och användes under flera kärnvapenprov under 1950- och 1960-talet.
B-52 har flugit för det amerikanska flygvapnet sedan 1955, men målsättningen är nu att ha planet i aktiv tjänst till åtminstone 2050-talet. Det skulle innebära över 100 år i luften för det enorma bombplanet, som utvecklades direkt efter slutet av andra världskriget.
LÄS MER:
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.