Jas Gripen-plan förstörda – ruttnar i hangar

I sydafrikanska hangarer står Gripen-plan värda flera miljarder och förfaller. Det var 25 år sedan den kontroversiella beställningen på 26 plan värd 13 miljarder skrevs under. På grund av kostnadsskäl och brist på underhåll är nu minst hälften av stridsflygen förstörda för alltid.

Saabs första exportorder på de avancerade Gripenplanen var en beställning från Sydafrika år 1999. Kontraktet innehöll 26 JAS 39 Gripen, då värda cirka 13 miljarder kronor, som levererades under åren 2008-2012. Affärsvärlden skriver att planen nu står övergivna och förfaller i sydafrikanska hangarer.

Avtalet blev otroligt kontroversiellt och flera kritiker ifrågasatte varför Sydafrika, ett fattigt land utan yttre fiender, skulle köpa det avancerade svenska stridsflyget. Dessutom finansierade svenska staten hela köpet via lån och exportkrediter. 

Foto: Copyright Saab AB, Foto: Frans Dely.

Sverige och Saab förband sig också till motköp för fyra gånger ordersumman, alltså närmare 60 miljarder kronor. Affären kom också att omges av flera mutanklagelser i olika länder.

Men kanske hade kritikerna rätt, när serviceavtalet som ingick i köpet gick ut förnyades det inte på grund av kostnadsskäl. Sydafrika hade varken råd att köpa råd att serva eller sköta planen, och allt fler plan ställdes i hangaren och övergavs. 

Affärsvärlden skriver att inget plan kunde ta sig upp i luften för tre år sedan, och när Saab i september 2022 slutligen fick en order på service och underhåll av 13 plan var det för sent. Varför de återstående 12 planen inte fick något förnyat avtal är oklart, men antagligen för att de var i för dåligt skick för att ens försöka få upp i luften.

Så sent som i december förra året sade landets försvarsminister Thandi Modise till Democratic Alliance att bara två av Gripen-planen var fungerande. Det är idag oklart exakt hur många plan som kan flyga. Efter affären med Sydafrika har Saab sålt cirka 300 plan till Brasilien, Thailand, Ungern och Tjeckien.
Foto stora bilden längst upp: Foto: Copyright Saab AB
LÄS MER: