Affärsmannen Ayad Al-Saffar köpte för två år sedan den förlusttyngda varuhuskedjan Åhlens från Axel Johnson-koncernen. Sedan dess har han vänt mångmiljonförluster till vinst. Enligt Malin Bernbo, varuhuschef på Åhléns i Karlskrona, kan delar av succén tillskrivas “Zlatan”-produkter.
– En Zlatan är en produkt som säljer mycket varje dag – något som ger klirr i kassan och lever över tid, säger hon till Blekinge Läns Tidning.
Varuhuskedjan Åhléns har under många år kämpat med stora förluster. Men efter att klockkungen Ayad Al-Saffar, tillsammans med entreprenörerna Torsten Jansson och Göran Härstedt, tog över varuhuskedjan sommaren 2022 har de på två år lyckats vända trenden. Enligt Dagens Industri har trion lyckats vända en förlust på drygt 400 miljoner kronor för 2022/2023 till en vinst på 86 miljoner kronor för 2023/2024.
En av nycklarna till framgången har varit satsningen på så kallade “Zlatan”-produkter – varor som säljer bra dag ut och dag in. Bland Zlatan-produkterna på Åhléns finns försäljningssuccér som gråa koftor med dragkedjor, billiga anteckningsböcker och små smyckesskrin, skriver BLT.
– En Zlatan är en produkt som säljer mycket varje dag, säger varuhuschefen Malin Bernbo till tidningen.
En annan bidragande faktor till framgången är att de nya ägarna har satsat på att göra Åhléns-varuhusen till destinationer. Enligt Blekinge Läns Tidning börjar varuhuset i Karlskrona varje morgon med en show för kunderna, där alla anställda står uppradade och hälsar kunderna välkomna.
– Vi vill att Åhléns ska bli en destination, säger varuhuschefen Malin.
Varuhuskedjan, som firar sitt 125-årsjubileum i år, storsatsar nu på att återöppna varuhus i flera städer. Två varuhus har redan öppnat under året, och ytterligare en öppning är planerad i september.
LÄS MER:
Bild: Åhlens
Melker Rundén bevakar börs och ekonomi för NU.se.