Volvo släpper superlastbil – dubblad räckvidd

Volvo släpper en ny elektrisk superlastbil med dubbelt så lång räckvidd. Ny Volvo FH Electric kommer att klara 60 mil på en laddning och matchar Tesla Semi.

Volvo Trucks har blivit världsledande på elektriska lastbilar. Detta trots att dagens version av Volvo FH Electric har en räckvidd som stannar på 300 km. Det är ungefär hälften av vad Tesla Semi klarar, lastiblen som nu är på väg till Europa. 

Men Volvo sitter inte stilla i Göteborg. Nu kommer nyheten att en ny superlastbil med 600 km räckvidd är på väg ut, skriver Carup. Det kommer att göra det möjligt för åkerier och transportföretag att köra eldrivna lastbilar på medellånga och långa sträckor och att köra en hel arbetsdag utan att behöva ladda. Den nya varianten av Volvo FH Electric kommer att släppas till försäljning under andra halvåret 2025, uppger Volvo Trucks i ett pressmeddelande.

Nya Volvo FH Electric dubblar räckvidden till 60 mil.
Tesla Semi klarar drygt 60 mil och är på väg till Europa. Den får nu en hård match mot Volvo FH Electric.

– Vårt nya elektriska flaggskepp kommer att bli ett mycket bra komplement till vårt breda utbud av ellastbilar och möjliggöra transporter utan avgasutsläpp också för riktigt långa distanser. Det kommer att vara en bra lösning för transportbolag som har en hög årlig körsträcka på sina lastbilar och en stark vilja att minska sina koldioxidutsläpp, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

Den dubblerade räckvidden på 60 mil har gjorts möjlig tack vare ny drivlineteknik med en e-axel som skapar utrymme för större batterier. Dessutom är batterierna effektivare genom ett förbättrat batterihanteringssystem. Volvo har hittills levererat mer än 3 800 elektriska lastbilar till kunder i 46 länder runt om i världen.

– Transportsektorn står för sju procent av de globala koldioxidutsläppen. Batteridrivna ellastbilar är viktiga för att minska klimatavtrycket. Förutom de stora miljövinster som ellastbilar ger, innebär de också en mycket bättre arbetsmiljö för lastbilsförarna med betydligt lägre nivåer av buller och vibrationer, säger Roger Alm.
LÄS MER: