Finland leder i omställningen till laddningsbara bilar, delvis tack vare den stora importen av begagnade bilar. Importen av elbilar från Sverige och den svajiga kronan finska bilköpare kan göra en billigare och mer hållbar affär på andra sidan Östersjön.
Övergången till elbilar går rekordsnabbt i Finland. Vårt östra grannland leder just nu utveckligen i hela EU, till viss del på grund av importen från Sverige. Under första halvåret 2024 bestod 49 procent av de importerade begagnade bilarna av laddhybrider och 35 procent av elbilar, skriver finska MSN.
Totalt sett var 84 procent av de importerade bilarna laddningsbara. Det är en högre andel än de nyregistrerade bilarna, där ungefär 47 procent var eldrivna. Sammantaget för de bilar som började användas i Finland i år är nästan 60 procent laddningsbara. Det gör landet till ledande bland EU-länderna och tredje globalt, efter Norge och Hongkong.
Under samma period var 55 procent av de nya bilarna laddningsbara i Sverige, vilket är nära de finska siffrorna. Men vi importerar inte lika stor mängd begagnade elbilar, utan istället exporterar vi dem till andra länder, bland annat till Finland.
Importen av begagnade bilar från Sverige ger både bilhandlare och konsumenter i Finland ekonomiska fördelar, genom att öppna upp för ett större och mer prisvärt utbud av moderna bilar. Dessutom gör den svaga kronan köpet till en billigare affär.
– Det finns mycket mer fräscha bytesbilar där eftersom marknaden är så stor. Man kan säga att vi importerar sådana bilar från Sverige som vi inte kan köpa i Finland, alltså helt enkelt modernare drivkraft: helt eldrivna bilar, laddhybrider och självladdande hybrider, säger Jukka Myntti, försäljningschef på Rinta-Jouppis till Yle.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.