Volvos nya lyxbil floppade i älgtestet

Volvos nya flaggskepp floppade i älgtestet. Vi Bilägare prövade nya EX90 på en dansk flygplats.
– Väldigt tveksamt, säger tidningens testchef Tommy Wahlström i deras podd.

Volvo EX90 har haft en tuff resa sedan den kom ut på marknaden. Den helt elektriska bilen kostar omkring miljonen och har utvecklats med blickarna mot USA. Bilen är omkring två år försenad och nyligen fick svenska köpare veta att leveranserna skjuts upp till maj månad, drygt 2,5 år efter premiärvisningen, skriver Carup.

Men under Årets Bil-testerna i Danmark har den genomgått det legendariska älgtestet. EX90 var näst sämst och klarade endast 64 kilometer i timmen i undanmanövern mellan konerna, uppger Vi Bilägare. Det är ett klassiskt prov, ett elddop för många bilmärken. Testet blev världsberömt sedan Robert Collin vält med Mercedes A-klass.

Lotus Emeya klarade konbanan i 83 km/h.
Volvo EX90 tackade för sig i 64 km/h.

Allra sämst i älgtestet var BYD Seal U, som klarade drygt 60 km/h. Desto bättre gick det för Lotus Emeya som klarade 83 km/h. Men biltestarna hade hoppats att Volvon skulle klara sig bättre.
– Den tog sig runt konerna som en båt, det är inte ett säkert beteende, slog man fast efter testet.

EX90 kränger oroligt i testet och tar sig visserligen förbi konerna. Men det är ett underbetyg för en bil som kommer från en tillverkare som alltid gjort sig ett namn på säkerhet.  Man förklarar problemet med älgtestet till viss del med bilens storlek och tyngd. Den nya EX90 väger 2,8 ton och är en riktig tungviktare på vägen. 

Volvo uppger att de är förbryllade över testet, och att bilen ska klara högre hastigheter enligt deras egna tester.
– Vi har genomfört samma test hemma nu och vi känner inte igen beskrivningen på bilens uppträdande. Vi använder flera system som känner av bilens rörelser och kan anpassa dämparna och fjädringen. Vi strävar efter att bilen ska vara så plan som möjligt, säger Volvo Cars chassiingenjör Kenneth Ekström till Teknikens Värld.
LÄS MER: