Ett Turkish Airlines-plan tvingades nödlanda efter piloten ombord plötsligt avled. Dödsorsaken är ännu inte fastställd, men piloten genomgick så sent som i mars en rutinkontroll där inga hälsoproblem upptäcktes.
“Vår kapten avled före landning”, skriver flygbolaget på X.
Flygplanet var på väg från Seattle till Istanbul när det tvingades nödlanda i New York. 59-årige piloten Ilcehin Pehlivan kollapsade under flygningen och andrepiloten tvingades ta över flygningen. Efter ett misslyckat första hjälpen-försök beslutade man att nödlanda planet.
“När första hjälpen till vår kapten ombord misslyckades beslutade besättningen att göra en nödlandning, men vår kapten avled före landning”, skriver en talesperson för flygbolaget på X.
Dödsorsaken är ännu inte offentliggjord, men enligt uppgifter hade Pehlivan senast i mars i år genomgått en rutinkontroll som inte pekade på några hälsoproblem. Piloter måste genomgå medicinska undersökningar var 12:e månad, men de över 40 år behöver förnya sitt läkarintyg var sjätte månad.
Flygbolaget uttrycker sorg över förlusten av kapten Pehlivan, som jobbat för dem sedan 2007.
“Turkish Airlines beklagar djupt förlusten av vår kapten och vill framföra våra varmaste tankar och medkänsla till hans sörjande familj, kollegor och alla som stod honom nära”, skriver Turkish Airlines talesperson.
Förslag om ensam pilot möter kritik
I nuläget krävs det att två piloter alltid befinner sig i cockpiten på kommersiella flygplan. EU:s flygsäkerhetsbyrå säger dock att man utvecklar teknik som gör att endast en pilot ska kunna styra stora passagerarplan under kryssningsfasen av en flygning. Kryssningsfasen innebär den fas under flygningen där autopiloten hanterar de flesta av flygplanets funktioner. Tekniken skulle möjliggöra att bara en pilot övervakar system och hanterar nödsituationer medan andra i kabinpersonalen kan vila. Samtidigt understryker flygsäkerhetsbyrån att det ännu kräver åtgärder för att garantera säkerheten. European Cockpit Association och andra pilotorganisationer motsätter sig förslaget som de menar skulle minska säkerheten ombord.
LÄS MER:
Mauritza Klingspor är examinerad journalist med erfarenhet från nyhetsbyråer och dagspress.