De är beredda att strejka i 500 år till

De har stått i sitt röda strejktält i regn, solsken och snöstorm i snart 12 månader. Ändå slår Tesla rekord i Sverige. Men nu rustar de för att frysa i svinkylan under en ny vinter. Finns det ens någon vinnare i den rekordlånga strejken? IF Metalls strejkkassa räcker i 500 år – och de kommer aldrig ge upp.
– Vi gör en solidarisk handling för alla de som arbetar i det här avlånga landet, säger en av de strejkande eller strejkvakterna till Nu.se.

När Nu.se kommer till Teslas butik i Segeltorp befinner sig två personer med gula västar utanför grindarna. Det som utmärker att de är där som strejkare eller strejkvakter är för det röda ordet “Konflikt” på ryggen. Om de står där som strejkare från Tesla eller som strejkvakter kom inte fram dock. Där har de suttit sedan 8 på morgonen och sett hur Teslas medarbetare kliver in på arbetsdagen. Flaggor viftar vid deras uppställda stolar med ett tryck som lyder “Vi kräver kollektivavtal!” och IF Metall. Där har de suttit dag in och dag ut i snart ett års tid.

Det har snart gått 12 månader sedan den första fackliga strejken påbörjades mot Teslas svenska dotterbolag ™ Sweden. Konflikten rör de anställda på Teslas verkstäder i Sverige där fackförbundet kräver att Tesla tecknar kollektivavtal, vilket skulle reglera bland annat löner och arbetsvillkor för de anställda. Trots flera möten, inklusive med medlare, har Tesla vägrat att gå med på fackets krav.

När Nu.se kom till Teslas butik i Segeltorp så stod två strejkare, alternativt strejkvakter, iklädda gula västar, utanför grindarna. Foto: Matilda Härviden

Som svar har IF Metall därmed utökat sina stridsåtgärder med strejk och blockad av allt arbete på verkstäderna runt om i landet. Antalet strejkare ökar, och i snart ett år har de stått utanför Teslas verkstäder i regn och kyla, till vilken nytta?
– Vi strejkar här för att vi vill att de anställda ska ha ett kollektivavtal. Det är ett golv för någon slags trygghet på arbetsplatsen helt enkelt, det är inte svårare än så, säger en av de som står utanför Teslabutiken som vill vara anonym.

Kollektivavtal innebär ett skriftligt avtal mellan fackföreningar och arbetsgivare där de anställdas arbetsvillkor regleras. Det omfattar löner, arbetstider, semester, pension och andra arbetsförmåner. Syftet med kollektivavtal är att skydda de anställda och att ge de anställda bättre förhandlingskraft genom att förhandla gemensamt, istället för individuellt med arbetsgivaren.

I Sverige är kollektivavtal en central del av arbetsmarknadsmodellen, där förhandlingarna även sker utan statlig inblandning. De säkerställer att de anställda får rättvisa och likvärdiga arbetsvillkor och därmed minskar risken för konflikter mellan anställda och arbetsgivare. Det är dock idag frivilligt att teckna kollektivavtal, och det amerikanska bolaget Tesla är en av de som valt att inte ha det.

– Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar, skriver Maria Lantz i ett mejl till Nu.se.

En del av Teslas personal har valt att inte delta i strejken, vilket har lett till en intern splittring i den svenska verksamheten. Foto: Matilda Härviden

Det har därför sedan dag ett varit en kamp mellan Tesla och de svenska facken. Blockader har inrättats för att försöka försvåra Teslas arbete, och Tesla har svarat med att exempelvis flyga in strejkbrytare, frakta bort sopor under nattetid och ta in bilar över Öresundsbron istället för genom de hamnar som är blockerade. De många blockaderna tycks dock inte ha slagit särskilt hårt mot Tesla.

Inte heller den mängd av sympatiåtgärder från andra fackförbund verkar ha påverkat. Arbetet kan nu avslöja genom spårsändare hur Tesla kringgår den pågående blockaden mot posten. Under flera månader har Tesla använt hemliga adresser som facken inte känner till, dit bland annat tusentals registreringsskyltar har skickats. Allt det visar på hur långt Tesla är villiga att gå för att upprätthålla verksamheten, samt deras ovilja att anpassa sig till den svenska arbetsmarknaden.

Tesla har trots strejken och blockaderna fortsatt affären i hög grad, men nu kan det ändras. Transportstyrelsen har efter avslöjandet av Teslas registreringsskyltar skärpt sina rutiner och sätter nu stopp för den handeln, rapporterar Carup. För Tesla kan detta innebära att det blir svårt att få fram dessa registreringsskyltar, och att köparen själva måste köpa den. Det kan i sin tur påverka handeln med Tesla.
– Vår förväntan nu är att Tesla nu lever upp till det som vi har beskrivit och förtydligat, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen, till Arbetet.

En del av Teslas personal har valt att inte delta i strejken, vilket har lett till en intern splittring i den svenska verksamheten. Nu har dessutom andra fackförbund som Unionen och Vision inlett sympatiåtgärder för att stödja strejken. Exempelvis stopp av arbetsuppgifter kopplade till elbilbolagets laddstationer.

Dagens Arbete har rapporterat om att antalet Teslaarbetare som anslutit sig till facket ökat under sommaren, och nu strejkar över hälften för kollektivavtal enligt IF Metalls egna siffror. Men trots alla försök till motstånd så anser Teslas kommunikationschef Maria Lantz att de allra flesta arbetarna jobbar kvar på Tesla samtidigt som de slår rekord i försäljning.
– Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna våra kunder till våra leveranscenter, servicecenter och butiker, skriver hon i ett meddelande.

Strejken har nu pågått i drygt ett år och hittills verkar ingen förändring skett. Foto: Matilda Härviden

I september i år återtog Tesla positionen som det mest sålda bilmärket i landet, med en marknadsandel på drygt 18 procent. Under 2023 och fram till slutet av tredje kvartalet 2024 har Model Y varit Sveriges mest sålda bilmodell, oavsett kategori. Totalt levererades över 4700 av Model Y och Model 3 under september månad, vilket motsvarar omkring 40 procent av alla nya elbilar.

Detta bidrog till ett försäljningsrekord för elbilar, som stod för nästan 45 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige. Det är något som Stefan Leiding, kassör på IF Metall, inte ser som något direkt positivt i detta läge.
– Det är såklart tråkigt att det beställs Teslabilar under pågående konflikt. Sedan har ju Tesla nu kört ganska hårt med kampanjer, bland annat nollränta på vissa modeller, säger han.

Snart har ett år gått av denna strejk, men ingen förändring tycks ha skett. Tesla har byggt starka band med närmare 70 000 svenska kunder, och den snabbt växande populariteten visar att andelen människor litar allt mer på Tesla. Det är ett bakslag för IF Metall och facket i stort. Fackets mål kan ha varit att visa för svenska folket hur svårt det är att stå utanför kollektivavtalsystemet, men nu har Tesla visat att det är möjligt.

IF Metall ger dock inte upp för det. Varje människa räknas för dem. Varje vardag mellan 8 och 16, måndag till fredag, står strejkare fortfarande med gula västar utanför Teslas verkstäder runt om i landet och kräver en förändring. De vill få de stora internationella bolagen att acceptera hur facken och arbetsgivarna fungerar här i Sverige.

– Vi står upp för den svenska modellen. Vi har liksom en modell där arbetsgivarna och arbetstagarna ska komma överens om de villkor som finns på arbetsmarknaden, och det gör man via kollektivavtal, säger en strejkare eller strejkvakt och fortsätter:
– Och det här är ju en solidarisk handling för alla de som arbetar i det här avlånga landet.

Eftersom det inte är ett krav för företag att ha kollektivavtal, är de däremot tvungna att ha bra arbetsvillkor. Det säger sig Tesla sig ha, men den svenska säkerheten saknas. Därför hade IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson räknat med att åtminstone hälften av alla anställda skulle strejka redan första dagen.

Det hade varit en förutsättning för att de valde att gå ut i strejk överhuvudtaget säger hon till Dagens Nyheter. Det blev då en besvikelse när facket endast fick med sig runt en tredjedel av arbetsstyrkan. Nu, snart ett år senare så strejkar över hälften av Teslas medarbetare, enligt IF Metalls egna siffror. En viktig milstolpe enligt dem. 

De som strejkar måste därför få förmåner för det arbete de lägger ner. De har därmed kvar sin ordinarie lön och sedan tillägg för förlorad arbetstidsförkortning enligt Stefan Leiding. Denna strejk kommer att gå till historien som en av Sveriges längsta någonsin. Efter snart ett år av katt och råttalek, stämningar, blockader och strejker, ser det i dagsläget ut som att Tesla är vinnarna i denna strejk. Det stoppar dock ännu inte IF Metall och deras kamp för kollektivavtal.

“Ska vi göra om modellen vi har så ska detta bestämmas av Sveriges befolkning, inte en amerikansk miljardär”, skriver Stefan Leiding till Nu.se. Foto: Matilda Härviden

– Det är en vanlig kommentar att det minsann är frivilligt att teckna ett kollektivavtal. Men samma regelverk ger oss möjligheterna att ta till konfliktåtgärder. Det man också måste ta med i beräkningen är vad alternativet till den modell som vi har är, skriver Stefan Leiding i ett mejl till Nu.se och fortsätter:

– Alternativet är lagstiftning. Då ska vi leva med att den politiska majoriteten som vi har just för tillfället ska styra villkoren på svensk arbetsmarknad. Det vill varken de fackliga organisationerna, eller en majoritet av arbetsgivarna. Ska vi göra om modellen vi har så ska detta bestämmas av Sveriges befolkning, inte en amerikansk miljardär.

Striden är inte över, och den verkar hålla på ett bra tag till. IF Metall har ett flertal gånger stämt Tesla under det senaste året på flera hundra tusen kronor och fortsätter att strejka utanför deras verkstäder. Det som sker nu är ett ökat fokus på att sätta press på den amerikanska miljardären som ännu inte vill vika sig.

– Fackets kamp för att få Tesla att teckna kollektivavtal måste alltså bygga på uthållighet. IF Metalls strejkkassa sägs räcka i ungefär 500 år. I det här fallet är det precis vad som verkar behövas, skriver Arbetets chefredaktör Yonna Waltersson i en artikel på Arbetet.
LÄS MER: