Tesla Model 3 fick en bottenplacering tyska i TÜV:s besiktningsstatistik, som granskat två- till treåriga bilar. Av de 111 modeller som testades placerade sig Model 3 längst ner på listan, med högst andel registrerade fel.
– Den höga körsträckan kan inte dölja den dåliga prestandan hos Model 3, säger Dr. Joachim Bühler, vd för TÜV.
Tyska TÜV har gått igenom 10 miljoner besiktningar och rankat hur bilarna klarar sig i de lagstadgade kontrollerna. För varje år syns det allt fler elbilar i statistiken och de levererar minst sagt ett blandat resultat. Den elbilsmodell det fick allra bäst för var Volkswagen e-Golf, som hade en felfrekvens på 3,4 procent, vilket var en försämring från förra årets resultat.
För Tesla Model 3 gick det däremot sämre. Elbilen landade på en 111:e plats av 111 rankade bilar. Ett resultat som kopierar modellens placering från förra året. I år hade Model 3 en felfrekvens på 14,2 procent.
– Förutom defekter i bromsar och axlar har Tesla även ett särskilt stort antal belysningsfel. Detta tyder på brister i service och underhåll, säger Bühler.
Bland elbilar fanns det flera återkommande problemområden. Ofta hade modellerna problem med sin hjulupphängning och bromsarna, vilket sannolikt beror på att de används mindre på grund av bromskraftåtervinning.
– Den generella inspektionen visar att elbilar varken är tekniskt säkrare eller osäkrare än bilar med förbränningsmotorer, säger Tüv-chefen Joachim Bühler.
Förutom Tesla Model 3 hamnade även Ford Mondeo och Skoda Scala i botten med en felprocent på 13,2 procent respektive 11,8 procent.
– TÜV-rapporten visar att tillverkarna presterar väldigt olika beroende på modell och åldersgrupp, säger Bühler.
Den bil som kom allra först på hela listan var Honda Jazz. Andelen 2- till 3-åriga fordon med betydande defekter var endast 2,4 procent. Tvåa kom fjolårets vinnare Volkswagen Golf Sportsvan med 2,5 procent. Trea kom Audi Q2 med 2,6 procent.
Efter testet går nu Tüv ut med tydliga rekommendationer att elbilars säkerhet bör övervakas bättre.
– Hittills har det bara gjorts en visuell inspektion av batteriet, sa Bühler.
– Högspänningssystemet bör kontrolleras med ytterligare testpunkter för att säkerställa skydd mot elektriska stötar och överspänning, fortsätter han.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se