Kunder rasar mot Lidl Plus: ”Funkar nästan aldrig”

Många Lidl-kunder uttrycker sin irritation över rabattappen Lidl Plus. Vid flera tillfällen på slutet har appen varit helt trasig. QR-koder som krånglar, missade rabatter och felaktiga felregistreringar. Och för äldre som har svårt för appar är den en plåga.
– Det är nog den mest krångliga appen jag känner till, säger en Lidl kund.

Lidl Plus-appen lanserades i Tyskland i augusti 2019 och rullade därefter ut i flera andra länder, däribland Sverige. Appen är en del av Lidls satsning på det digitala, och erbjuder bland annat rabatter och personliga erbjudanden och är dessutom en digital plattform för kvitton. Lidl skriver på sin webbplats att Lidl Plus är ett digitalt kundkort som ska skannas vid varje köp i kassan för att ta del av förmånerna och ska underlätta i handlingen. Men många kunder är kritiska – särskilt äldre. De hade gärna sett att de fick rabatter utan en app.

Den senaste tiden har de dock stött på problem, då flera kunder har beskrivit appen som krånglig och jobbig att använda. Dessutom har Lidls system legat helt nere i butikerna vilket gjort att 1000-tals kunder missat rabatten.

Nu.se besökte Lidl i Orminge Centrum där flertalet av besökarna hade appen för att höra deras åsikter om den.
– Appen ställer alltid problem i kassakön med kunder som inte vet hur den fungerar. Typ att QR-koden hackar eller det att man måste leta upp kupongen och sedan aktivera erbjudandet för att utnyttja det. Allt är så krångligt, säger en Lidl-kund som vill vara anonym.
– Jag har i princip slutat använda den helt och hållet då den nästan aldrig funkar, säger en annan.

På Trustpilot har Lidl Sverige 1,7 stjärnor av 5 möjliga av de 486 som recenserat. Många beskriver där även vilka problem de har med appen, och jämför den med de andra stora livsmedelskedjorna som Coop och Ica.
“Varför i hela fridens värld moderniserar ni inte era metoder och kopplar medlemskapet till folks kort istället så man bara kan betala med kortet och automatiskt få rabatterna eller avdragen????” skriver en på Trustpilot.

“Det är svårt att förstå hur en av världens största livsmedelskedjor kan vara så långt efter digitalt. Lidl Plus och deras kupongsystem är så undermåliga och ineffektiva att det nästan är omöjligt att sätta ord på det”, skriver en annan.

Det räcker alltså inte att man skannar QR-koden i appen i kassan för att verifiera medlemskapet, utan man behöver även aktivera en kupong för att få erbjudandet att gälla. Något som många kunder haft problem med. William från Lidls kundtjänst har svarat på kritiken i ett mejl till Nu.se och förklarar hur de ser på problemet. 
– Vår ambition är att ständigt förbättra vårt utbud, våra tjänster och servicen till våra kunder, vilket även inkluderar feedback för Lidl Plus-appen, skriver han och fortsätter:
– Vi tar till oss den feedback vi får och ser alltid över den för att hitta nya möjligheter.
LÄS MER: