Kinesiska Temu öppnar lager i Sverige

Den kinesiska shoppingappen Temu, som både hyllats och kritiserats, vill öppna ett lager i Sverige. Nu ska kunder få sina varor levererade på några dagar.
– Temu kommer inte ha egna lager, utan de lagrar produkter i landet men i andra företags regi. Detta har de redan börjat med, uppger Temu via sin PR-byrå.

Det kinesiska onlineföretaget Temu planerar att öppna lager i Sverige i andra företags regi för att förkorta leveranstiderna och expandera sitt utbud till svenska kunder, rapporterar DN. Samtidigt pågår en politisk debatt där klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) föreslår att företag som Temu och Shein ska förbjudas från att sälja till svenska konsumenter genom att stoppa importen.

Temu skickar omkring 2,3 miljoner paket till Sverige varje månad. Enligt företaget innebär satsningen att svenska kunder kan få sina varor inom fyra dagar, istället för att vänta på leveranser från utlandet.
”Detta initiativ är en del av Temus bredare satsning på att förkorta leveranstider över hela världen”, skriver Temu i ett pressmeddelande som DN tagit del av.

Företaget har tidigare anklagats för bristande produktkontroller, aggressiv marknadsföring och dåliga arbetsvillkor. EU utreder för närvarande bolagets verksamhet, och i Sverige har debatten intensifierats.

Temus lagerplaner kan komma att möta hinder om politiska förslag om förbud vinner gehör. För företaget är Sverige en av flera viktiga marknader i Europa, och lageretableringen är en central del av dess strategi för att stärka närvaron globalt. Var i Sverige lagren ska etableras är ännu inte offentliggjort.

Här är Temus kommentarer på kritiken. 

Ifråga om produktsäkerhet:
På Temu använder vi en noggrann metod för att kontrollera säljare och produkter på vår plattform. Säljarna måste underteckna en policy om att följa lokala regler på de marknader där deras produkter ska säljas. Temu genomför en screening för att se till att de uppfyller alla krav, och gör sedan både regelbundna och slumpmässiga kontroller av deras produkter. Om någon produkt misstänks bryta mot någon regel tas den skyndsamt bort från Temus plattform. Detsamma gäller om vi får feedback från kunder eller andra. Vi avslutar också regelbundet samarbetet med leverantörer som inte uppfyller våra krav.

Arbetsvillkor:
Temu är dedikerad till att se till att arbetsförhållandena hos de som säljer produkter på vår plattform är etiska. Vår uppförandekod för leverantörer förbjuder alla former av tvångs-, barn- eller straffarbete. Den kräver också att alla lokala lagar om arbetsvillkor följs, inklusive de som är relaterade till löner, arbetstider, frivillig anställning, föreningsfrihet och rätten till kollektiva förhandlingar. Vi kräver strikt efterlevnad av alla lagar och regler och förbehåller oss rätten att sluta samarbeta med företag som bryter mot vår uppförandekod eller lagen.

Miljön:
Temus affärsmodell skiljer sig från den traditionella detaljhandeln. Den traditionella modellen går ut på att produktion och frakt sker utan att man vet att produkten går att sälja. Detta resulterar i att en betydande mängd varor förblir osålda och, tyvärr, hamnar på soptipp. Vi på Temu arbetar istället efter en efterfrågestyrd modell. Detta innebär att vi med några få undantag skickar en produkt endast när en konsument gör en beställning, vilket avsevärt minskar riskerna för överproduktion och överskottslager. Dessutom eliminerar vårt sätt att skicka direkt från tillverkaren till konsumenten många onödiga steg i leveranskedjan som vanligtvis ökar utsläppen.
LÄS MER: