Nya bensin- och dieselbilar dyrare nästa år

Elbilarnas svacka är bara tillfällig, enligt en ny analys. Nya skärpta utsläppsregler gör att bilföretagen måste sälja fler elbilar och färre bilar med förbränningsmotor nästa år. Följden blir högre priser på bensin- och dieselbilar och billigare elbilar.  

Det tyska marknadsundersökningsföretaget Dataforce har publicerat rapporten Automobile Market Forecast 2024-2025, i syfte att försöka analysera de framtida utsikterna gällande den europeiska bilindustrin. 

I rapporten står att den europeiska bilmarknaden återhämtade sig i fjol med en ökning på 13,6 % i nybilsregistreringar. Den totala volymen på 12,9 miljoner var dock fortfarande betydligt lägre än nivån innan pandemin 2019 på 15,9 miljoner nya bilar. För 2024 och 2025 menar Dataforce att marknadsmiljön är fortsatt utmanande. Medan 2023 års leveranser gynnades av en kraftigt ökad orderstock, har efterfrågan på bilar under 2024 svalnat av, bland annat på grund av kraftigt ökade kostnader. 

Elbilar spås öka igen nästa år på grund av nya utsläppsmål.

För att locka köpare i en mindre attraktiv marknad har tillverkare och återförsäljare använt sig av rejäla rabatter, förmånliga leasingavtal och andra strategiska erbjudanden. Bland annat på grund av detta, förutspår Dataforce en ökning 2024 med 2.2%, vilket motsvarar 13.1 miljoner nybilsregistreringar.

Ytterligare en effekt som beaktas i rapporten från Dataforce är de kommande skärpningarna av koldioxidmålen. För att uppnå dessa ännu hårdare mål krävs en andel av elbilar på 23% och en andel med laddhybrider på minst 8%. I genomsnitt får inte biltillverkarna ha högre utsläpp än 93,6 g/km CO2 (WLTP) från sina sålda nybilar.

Därför menar undersökningsföretaget att tillverkare kommer behöva skära ned på kampanjer för bilar med förbränningsmotorer, och istället fokusera på försäljning av laddhybrider och elbilar. Således blir bilar med förbränningsmotorer dyrare, det gäller även elbhybrider. Medan fler elbilar måste säljas och kan bli billigare när kampanjer flyttas från ICE-bilar till elbilar, uppger Carup.

Dataforce menar att nybilsregistreringar endast kommer öka med drygt 4% under 2025, fortfarande långt under försäljningssiffrorna för fem år sedan. I sin rapport skriver företaget dessutom att användningen av elbilar minskade under perioden januari till maj 2024, och att dess marknadsandel faktiskt minskade i jämförelse mer samma period under föregående år.

Nu blir det ännu viktigare att sälja många elbilar.

Efterfrågan på elbilar har enligt undersökningsföretaget genomgått ett tillfälligt bakslag på grund av lägre BNP-tillväxt, högre finansieringskostnader och en minskning av reala disponibla inkomster. Dessa faktorer kommer dock att förbättras i och med den nya ekonomiska cykeln vi just nu genomgår och tack vare de tekniska framsteg som görs. 

Som slutsats förutspår Dataforce en minskning med 2.5% för elbilar under helåret 2024, men att en stadig ökning kommer att starta under nästa år, bland annat på grund av allt fler restriktioner mot bilar med förbränningsmotorer. Hur prognosen ser ut 2026-2029 är såklart mycket svår att säga i dagsläget och beror på mängder av faktorer, men man tror på fleråriga stabila ökningar med start under nästa år.
LÄS MER: