Oprah överger Viktväktarna – orsakar jätteras

Oprah-effekten slår hårt mot Viktväktarna. Superstjärnan överger företaget efter nästan 10 år – ett år efter hon bytt bantningsmetod till läkemedel. Nu rasar aktien i en hisnande fart. 

Oprah Winfrey gick ut i veckan med att hon inte kommer fortsätta sitta i styrelsen för Viktväktarna. Tillsammans har de haft ett bra samarbete med succé från dag ett. När Oprah Winfrey köpte 10 procent av företagets aktier 2015 hade Viktväktarna det tufft och köpet kändes märkligt. Tre år senare hade företagets värde ökat med 13 gånger så mycket. 

Nu lämnar stjärnan företaget efter 10 år, och som det märktes. Samma dag som beskedet kom ut i media sjönk aktien med makalösa 25 procent. Effekten påminner om när företagets aktier steg med 170 procent under 2016, dagen efter att stjärnan gått ut i media och sagt att hon tappat 18 kg med hjälp av Viktväktarna. Aktien höll samma otroliga nivå i nästan 14 månader innan det droppade av. De aktierna stjärnan har kvar i företaget donerade hon till museet, Smithsonians National Museum of African American History and Culture, skriver Business Insider.

Vad som kommer hända med företaget nu är inte helt klarlagt. Bantningsbranschen är extra tuff idag, då fler än någonsin håller koll på vad de stoppar i sig. Experter finns kors och tvär över hela världen och utan affischnamnet kan det bli svårt att hålla sig relevant. 

Helt kört är det dock inte. Viktväktarna har ett ess i rockärmen, nämligen flera sorters läkemedel och preparat för viktminskning. Ozempic, Wegovy, Mounjaro och Zepbound för att nämna några. Dessa är oerhört svåra att få tag på i dag och företaget är en stor leverantör av alla fyra. Oprah själv gick ut 2023 att hon börjat använda sig av dessa läkemedel istället för Viktväktarnas-diet. Självklart skapade uttalandet en stor hype som ökade efterfrågan rejält. Viktväktarna var inte sena på bollen och köpte upp en tjänst som sålde medicinerna. Företagets aktier steg med 10 procent dagarna efter köpet.  

Men för att säkra sin framtid letar företaget konstant efter nya sätt att diversifiera sina inkomster. 2018 spenderade företaget 30 miljoner kronor på lanseringen av en dietapp för barn. Företaget har efter detta inte haft sina bästa år resultatmässigt och gått från gynnsamt till att inte vara det. Hur företaget ska vända den negativa trenden är upp till bevis. Kanske får vi se en Oprah-effekt i ny tappning?
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt