Ras för Arla och Marabou – här är vår favoritmat

En ny undersökning har avslöjat vilka livsmedelsvarumärken som vi svenskar köper mest av. Överst på listan dominerar en mejerijätte, trots stor nedgång. Marabou trotsar bojkotten och finns kvar bland svenskarnas favoriter trots ett stort ras.

Det är en ny rapport från GfK och Kantar som kartlagt vilka varumärken som är populärast i matbutiken. Rapporten, som sträcker sig mellan från november 2022 till november 2023 och exkluderar butikernas egna varumärken, visar att det är mejeriprodukter som dominerar i svenskarnas varukorg.

På listan över vilket varumärke som svenskarna handlat allra mest av står Arla som ohotad etta, trots en nedgång med 9 procent. Arla hade hela 178 miljoner köptillfällen, långt före tvåan Pågen med 71 miljoner köptillfällen. Längre ned på listan finns även andra välkända mejeriprodukter. Skånemejerier hamnar på en nionde plats och Arlas varumärke Bregott hamnar på en tionde plats, trots kritik över höjda priser och mindre förpackningar.

Arla dominerar i svenska matbutiker, dels toppar Arla hela lista, dels dyker Bregott upp på tiondeplatsen.

– Jämfört med andra européer väljer svenska konsumenter oftare mejeriprodukter, medan våra europeiska grannar i högre grad föredrar drycker som läsk eller snabbkaffe, säger Charlotte Alring, affärsansvarig i Sverige för CPS Gfk till Fri Köpenskap.

En annan överraskning är att Marabou, trots bojkotten, fortfarande hamnar högt på listan. Förra året noterade Marabou nästan 46 miljoner shoppingtillfällen, vilket resulterade i att man hamnade på en fjärde plats över de mest valda livsmedelsvarumärkerna i Sverige. Sedan förra året har dock Marabou tappat 9,6 procent.

Bland de varumärken som klättrat mest på årets topp tio-lista hittar vi Coca-Cola. Från en placering på tolfte plats året innan har läskjätten i år avancerat till en åttonde plats bland de mest köpta varumärkena av svenska konsumenter.

Svenskarnas topp 10 mest valda livsmedelsvarumärken 2023:

Placering, antal shoppingtillfällen, förändring i antal shoppingtillfällen jämfört med 2022.

1. Arla178 miljoner shoppingtillfällen-9.2%
2. Pågen71.5 miljoner shoppingtillfällen-7.6%
3. Felix49.7 miljoner shoppingtillfällen+0.2%
4. Marabou45.8 miljoner shoppingtillfällen-9.6%
5. Santa Maria44.3 miljoner shoppingtillfällen-2.5%
6. Scan38.1 miljoner shoppingtillfällen+2%
7. OLW34.4 miljoner shoppingtillfällen+3.9%
8. Coca-Cola29.8 miljoner shoppingtillfällen+3.6%
9. Skånemejerier29 miljoner shoppingtillfällen-12.1%
10. Bregott28.7 miljoner shoppingtillfällen-10.2%
Källa: Brand Footprint Europe Report 2023, CPS GfK, Kantar

LÄS MER: