Transportstyrelsen utreder 13 fall med Teslabilar där länkarmarna spruckit. Minst två av bilarna kollapsade under färd.
– Mörkertalet är minst det tiodubbla, nu måste Transportstyrelsen agera innan det händer en dödsolycka, säger Fredrik Grufman, verkstadsägare och Teslaexpert.
Allt fler fall med Teslabilar vars länkarmar spruckit blir nu kända. Carup har under våren berättat om Caroline Torbjörnsen vars Tesla Model S från 2016 sprack under körning. Den bakre länkarmen brast under körning och en allvarlig olycka hade kunnat inträffa. Taxichauffören Tommy Lagerhult från Göteborg hade precis släppt av kunder med sin Tesla Model S 2016 när länkarmen kollapsade och hjulet vek sig.
Carup har begärt ut alla anmälningar som kommit in om havererade Tesla Model S från Transportstyrelsen. Totalt är det 12 olika anmälningar med 13 anmälda fall som kommit in med olika haverier med länkarmar på Tesla Model S. Myndigheten har valt att lämna ut fallen med anmälaren maskerad. I två fall berättar ägare om hur bilen havererade i farten under körning, i flera andra fall är det oklart.
– Nedre bakre bärarm kollapsad under färd. Försäkringsbolaget Trygg-Hansa och verkstad meddelar att detta är ett känt fel, men verkar inte ha rapporterat det vidare, skriver en ägare.
– Som tur var hände det i låg fart, skriver en annan.
En annan anmälare berättar att både han och hans svärfar råkat ut för kollapsade länkarmar. En tredje ägare berättar i anmälan att hen nätt och jämnt lyckades undvika en olycka. Ytterligare en ägare erbjuder sig att skicka in metallen som ”ser väldigt porös ut” till Transportstyrelsen.
Utredningen hos Transportstyrelsen har pågått i flera år, men inga åtgärder görs. Märkligt nog har Transportstyrelsen valt att hemligstämpla bilderna på skadade bilar, trots att det inte avslöjar ägarens identitet. Handläggaren uppger för Carup att det kan ta ytterligare flera år innan utredningen blir klar.
– Ärendehandläggningen fortskrider och vi kommer naturligtvis att så fort det är möjligt meddela anmälarna ett svar, uppger utredaren.
Fredrik Grufman är en av Sveriges främsta experter på Tesla och driver en verkstad som reparerar många Teslabilar. Han är mycket kritisk både till att Tesla inte återkallat bilarna och till att Transportstyrelsen inte ingripit.
– Det är bara guds försyn att det inte inträffat en allvarlig olycka med personskador. Det finns ett enormt mörkertal med drabbade bilar. Felet är väldigt vanligt med tanke på att det bara finns 1600 Tesla Model S av de här årsmodellerna i populationen. Vi har reparerat tiotals bilar och Tesla många fler utan att ägare anmält. Jag bedömer det som att 200-300 bilar drabbats hittills, säger Fredrik Grufman till Carup.
De bilar som vars bakre länkarmar plötsligt kan gå av är av årsmodell 2012-2016 och det finns drygt 1600 bilar i Sverige. Fredrik Grufman har själv gjort en anmälan till Transportstyrelsen då han är mycket oroad över felet. Han skickade dessutom in en brusten länkarm till myndigheten för ett och halvt år sedan för att de skulle kunna göra metallurgisk analys. Responsen var obefintlig.
– Att Tesla försöker fibbla undan det och inte tar ansvar är illa nog. De drabbar dem själva och skadar förtroendet för Tesla. Men att Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet inte ingriper är oerhört allvarligt. De är fullständigt paralyserade och är rädda för att fatta beslut, de är rädda att stöta sig med fordonstillverkare.
Ett beslut i Sverige skulle kunna innebära att Tesla måste återkalla bilarna i hela EU. I Norge har Transportmyndigeten lagt ner sin utredning. Tursamt nog verkar de flesta länkarmar gå sönder i låg fart eller när bilen precis parkerats. Men ingen vet om och när en länkarm på en Tesla Model S plötsligt går av i hög fart och orsaker en dödsolycka.
– Transportstyrelsen måste prioritera det här innan det händer en dödsolycka. De har ett förtroende att leva upp till och det är viktigt att allmänheten har förtroende för att säkra bilar rullar på svenska vägar, säger Fredrik Grufman.
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]