Volvos beslut att ta tillbaka kombibilarna har fått enorm uppmärksamhet och hyllas i England. Rena kombihysterin tycks ha brutit ut i landet.
– Vi misstänker att svenskarna helt enkelt underskattade hur många människor där ute bara inte vill ha en SUV, skriver Top Gear.
Förra året valde Volvo att lägga ner försäljningen av kombiversioner av V60 och V90 i England. Beslutet möttes av en enorm kritik i landet och Volvo valde i stället att lägga fokus på SUV:ar och elbilar, men nu ett år efter har det ångrat sig och kallar själva beslutet för “dumt”, enligt The Telegraph. Volvos besked att ta tillbaka kombi-bilar har renderat i 100-tals positiva artiklar i Storbritannien, rapporterar Carup.
Att Volvo ångrar sig kommer inte som en slump. I England i år har kombiförsäljningen ökat med 16 procent, enligt siffror från Dataforce. Det är nästan dubbelt så högt som den totala bilmarknaden som växte med 8,4 procent under samma period. De kombibilar som sålts mest är Toyota Corolla som står för 12 procent och Skoda Octavia som står för 10 procent.
Samtidigt som vi ser en ökning av kombibilar i år så köps det fortfarande färre än vad det gjorde 2016. En anledning till detta är att många elbilstillverkare har haft få kombiversioner tillgängliga. Det är nu på senare tid vi har sett en större utveckling i det sortimentet. En annan anledning är det stora fokuset många tillverkare har på SUV:ar.
– Tillverkare fokuserar mer och mer på stadsjeepar, så en trendvändning är inte att vänta, säger Benjamin Kibies från Dataforce, enligt Autocar.
Kombibilars produktion och utveckling framöver är starkt beroende av den tyska marknaden. Där säljs ungefär hälften av alla kombiversioner i hela Europa. Totalt sett i Tyskland står kombibilar för ungefär 16 procent av alla bilar som säljs, vilket är ungefär dubbelt så mycket än genomsnittet i Europa. Det är bara Sverige, Finland och Tjeckien som gillar kombibilar mer.
Under de senaste åren har vi också sett ett flertal kombimodeller som slutat tillverkas helt. Skoda är en stor anledning till att vi fortfarande ser många kombibilar ute på vägarna, men att Volvo nu väljer att fortsätta försäljningen av sina kombiversioner måste vara ett tecken på något. Uppskattade verkar deras bilar vara i alla fall. Nu hoppas Top Gear att protester ska ge fler Volvomodeller tillbaka:
– Ja, vad ska vi annars få Volvo att bygga om? Vad sägs om P1800? Uppropet börjar här, skriver tidningen.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se