Det ser ut som att Tiktok gjort det trendigt att dricka mjölk från kor igen. En växande skara, går via sociala medier, ut och motsäger den gamla sanningen om att feta mjölkprodukter skulle vara ohälsosamt. Något som forskarna ser ut att hålla med om.
I en artikel skriven av The telegraph kan man läsa hur efterfrågan på fet mjölk ökat i senaste tiden. Under dom senaste två månaderna så har försäljningen av ”whole milk”, vilket är mjölk med en fetthalt på 3,25 procent, ökat med 2 procent i jämförelse med samma tidsperiod förra året. Även om det kanske inte låter som en speciellt stor ökning så omfattar det en ökning på flera miljoner liter mjölk.
“Under de senaste åren har den största trenden varit alternativ till komjölk som soja- eller mandelmjölk, som lockade inte bara vegankunder utan de som vill ha ett “hälsosammare alternativ”, men under det senaste året har vi märkt att fler och fler kunderna väljer “whole milk”, säger Rachel Arlidgeden, mjölkköpare för den brittiska matkedjan Waitroses.
Journalisten i The telegraph menar att att tiktok-generationen, de mellan 18-35 år, till stor sannolikhet ligger till grund för den nya mjölktrenden. Söker man efter klipp på ”whole milk” på tiktok så hittar man en armé av förespråkare för den fetare mjölken. Argumenten för den fetare mjölken handlar om att den skulle innehålla mer näringsämnen så som, kalcium, vitamin k2 och omega 3, än mjölken med lägre fettprocent.
Anledningen till det skulle vara att den lättare mjölken är mer processad vilket gör att mycket av det som är nyttigt i mjölken försvinner. Och hör man med forskarna så ser det faktiskt ut som att påståendena stämmer.
“När tillverkare tar bort fettet kan många hälsosamma föreningar som omega-3 och vissa vitaminer tas bort samtidigt”, säger Telegraph- krönikören och professorn i epidemiologi Tim Spector. “Studier har misslyckats med att visa några bra bevis för att mejeri med låg fetthalt är bättre än mejeriprodukter med hög fetthalt.”
Beth Katuszka är varumärkeschef på mejeriproducenten Yeo Valley. Hon menar att konsumenternas minskade intresse för mjölkprodukter som är fettfria eller har låg fetthalt, är en trend som ”speglar konsumenternas växande insikt om att minimalt bearbetade livsmedel är mer i linje med de näringsämnen som våra kroppar har spenderat tusentals år på att konsumera”
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se