Ett pannband. Ett snöre. En boll.
Och en hel radda A-kändisar som Khloé Kardashian, Tom Brady och Conor McGregor.
Där har ni framgångsreceptet för bröderna Jacob och Victor Eriksson från Stockholm.
– På fem år har vi kommit upp i 306 miljoner svenska kronor i omsättning. I år beräknas vi göra lite drygt 600 miljoner kronor, berättar Jacob Eriksson i podden ”Framtidens E-Handel”.
De startade för fem år sedan med 25 000 kronor var på fickan. Produkten ”Boxbollen” – ett pannband med ett elastiskt snöre kopplat till en liten boll som man boxar på – ser kanske inte jättemycket ut för världen. Men den är sannerligen på väg att ta över delar av världen.
Utvecklingen sedan starten har varit dramatisk där de mångdubblat omsättningen varje år. Redan första året omsatte bröderna 2,7 miljoner kronor för att öka till 15 miljoner året efter. Sen har det ramlat på: 36 miljoner 2021 – 126 miljoner 2022 – och 306 miljoner ifjol.
Nyckeln till framgång har gått via samarbeten med kändisar, något som fått försäljningen att sticka iväg i USA. För det är inte vilka kändisar som helst.
– Vi kan i princip komma till vilken profil som helst. Det innebär inte att vi kan stänga – men vi kan åtminstone komma med ett bud, vilket underlättar mycket jämfört med i början när vi jagade runt och betalade massa människor. Det var lite rörigt, säger Jacob Eriksson i podden.
Bland annat har bröderna lyckats landa in Khloé Kardashian i sitt stall.
– Boxbollen är absolut bäst. Det är så otroligt roligt, det här vill du inte missa, säger hon i ett Youtube-klipp efter att ha demonstrerat sin boxningstalang.
– Khloé var första gången vi jobbade med en sån superstor profil. Jag tror det var fyra nej, innan det femte blev ett ja. Vi brukar alltid säga att ett nej är bara ett nej just där och då, säger Jacob.
Sedan dess har profilerna – plockade från den översta hyllan – hjälpt till att marknadsföra produkten. NFL-stjärnan Tom Brady, MMA-stjärnan Conor McGregor och skådespelerskan Eva Longoria är bara några av namnen som boxat på den lilla röda bollen. Till och med Microsoftgrundaren Bill Gates har synts på klipp. Och vägen dit är inte den mest traditionella.
– Oftast försöker vi inte gå via byråer eller management. Vi försöker hitta en business-person vid sidan om, eller ett syskon, nån före detta ”team mate”. Det kan vara lite olika. Men det måste vara så pass nära att de kan presentera det här för kändisen själv, säger Jacob i podden, och fortsätter:
– Vi vet vad vi tycker att den personen är värd utifrån data, magkänsla. Vi sätter ihop ett väldigt konkret bud som vi presenterar.
Utöver marknadsföring via influencers har bröderna också förekommit i gigantiska tv-program som The View och Dr. Phil, med mångmiljonpublik i USA. Nu är nästa steg att under 2024 sälja delar av bolaget till en stark partner för att därigenom ta ytterligare steg mot de skyhöga målen, menar Jacob Eriksson.
– Visst, vi kan hålla på och dubbla så här nu. Vi ska göra 600 miljoner, sen 1,2 miljarder. Men vi vill göra ”a billion dollar in sales”, slår han fast.
LÄS MER: