Lovade en hel skog – blev 503 träd på gräsplätt

Med Bianca Ingrosso som frontfigur gjorde Gina Tricot en grön satsning för att ”återskapa naturen”. Om kunderna betalade tio kronor extra i kassan skulle klädjätten anlägga en skog fylld av bikupor. I en granskning gjord av SVT har det nu avslöjats att ”Gina Tricot Forest” inte är större än en villatomt.
–Det här är en bluff, de borde kunnat satsa mer, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi, till SVT
.

Gina Tricot startades år 1997 i Borås och har idag blivit till en av Sveriges mest populära klädkedjor i kategorin ”fast fashion”. Mellan 2022 och 2023 så frontade Bianca Ingrosso fyra större kampanjer för Gina Tricot, som alla kretsade kring ett nytt hållbarhetsinitiativ. Genom att lägga till tio kronor vid ett köp hos kedjan så kunde köparna bidra till en skog med bikupor som klädmärket skulle anlägga. 
–Gina Tricot kommer alltså att odla en helt egen skog som heter “Gina Tricot Forest”. Jag tycker att det här är helt fantastiskt faktiskt, sa Bianca i en video sponsrad av klädmärket. 

“Gina Tricot Forest” är nu anlagd, men det är några saker som klädjätten inte har talat om för sina kunder. Skogen som ligger i Danmark ägs nämligen inte bara av Gina Tricot, utan av 150 privatpersoner och över 20 företag. Dessutom äger Gina Tricot bara en liten del av skogen, det avslöjar SVT i en ny granskning. 

Foto: Youtube @biancaingrosso

På marken har företaget Ecotree planterat totalt 17 600 träd, av dom äger Gina Tricot bara 503 stycken. Och vad hände med bikuporna? Jo, det blev totalt två små bikupor som företaget placerade ut på marken. Sanningen är den att Gina Tricot Forest, enligt lag, inte ens för räknas som en skog. 
–Enligt de internationella överenskommelserna så ska det vara ett halvt hektar innan man kan kalla det för en skog. Så det här motsvarar kanske mer en lite större villatomt, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi på SLU, till SVT.

Under senaste dagarna har mängder av artiklar skrivits om SVTs granskning om Gina tricot, som nu blir anklagade för så kallad greenwashing. Greenwashing är bland annat när ett företag ger en felaktig eller vilseledande bild av att vara miljövänliga genom att belysa enskilda miljövänliga satsningar.
–Jag tycker att det luktar väldigt mycket greenwashing att de försöker göra någonting stort av någonting som egentligen är ganska litet, säger Matts Lindbladh. 

Foto: Gina Tricot

På SVTs fråga om han anser att ”Gina Tricot Forest” är en bluff så säger han ja.
–Ja det skulle jag nog kunna påstå, att det här är en bluff. De borde kunnat satsa mer, absolut, säger Matts Lindbladh. 

När SVT tar kontakt med Gina Tricot så säger de att det hela tiden vetat om att de bara skulle bli en liten del av en skog ägd av många andra, och att det i kampanjen är ”olyckligt formulerat”. På frågan hur de ställer sig till greenwashing-anklagelserna så lämnar de inga svar.
–Vi har bidragit till den här kampanjen, träden finns där och bikuporna finns där, säger Rebecca Watkis, global hållbarhetschef på Gina Tricot, till SVT. 

Foto: Gina Tricot

Stor kritik har riktats så väl till Gina Tricos som till Bianca Ingrosso som gjort reklam för kampanjen. Bianca avböjde intervju, men i ett mejl till SVT via en presskontakt skriver hon att hon litat på att företaget skulle plantera skog. Enligt SVT:s experter kan hon ha fått 5-10 miljoner kronor för reklamen.
”I samarbetet åtog sig Gina Tricot att plantera en skog och placera ut bikupor, något Bianca självklart litade på skulle genomföras enligt överenskommelsen”.

I ett pressmeddelande som Gina Tricot publicerade under tisdagen ett pressmeddelande där de erkänner att ”Gina Tricot Forest” inte upplever kraven för att räkas som en skog. Samtidigt kommunicerar de att Bianca inte står ansvarig för kampanjen. 
”Gina Tricot tar fullt ansvar för hur kampanjen kommunicerades och vill även poängtera att den influencer som frontade kampanjen inte bär något ansvar för informationsinnehållet”.

LÄS MER: