Norge hade beslutat att bara elbilar skulle få säljas från och med 2025. Men nu backar politikerna på förbudet mot förbränningsmotorer.
– Det finns fortfarande en grupp som av olika anledningar behöver något annat än en elbil, säger Øyvind Solberg Thorsen, vd för Opplysningsrådet för Veitrafiken.
Norge är ledande i världen på elbilar och mer än 80 procent av alla nya bilar är helt elektriska. Över 800 000 elbilar rullar på de norska vägarna. Vid nyår var det tänkt att det skulle bli 100 procent elbilar, enligt ett politiskt beslut.
– Nya personbilar och lätta skåpbilar ska vara nollutsläppsfordon 2025, är den senaste formuleringen som antagits av Stortinget.
Men nu tvingas politikerna att backa från sina planer på förbud, uppger Nettavisen. Norges EES-avtalet gör det omöjligt att införa ett förbud mot bensin- och dieselbilar. Istället planeras ytterligare skatter på bilar med förbränningsmotorer som väntas presenteras snart. Enligt norska politiker ska det inte ses som ett misslyckande att de tvingas backa från införandet.
– Kom ihåg att det finns ett mål. Vissa har tagit detta helt bokstavligt, att det ska vara 100 procent. Att det kommer att säljas fossilbränslebilar även nästa år – och det är inget nederlag. Poängen är att policyn har fungerat väldigt bra, sägeNorges finansminister Trygve Slagsvold Vedum i en intervju med Nettavisen.
Den som vill köpa en bensin- eller dieselbil kommer även fortsättningsvis att kunna göra det i Norge. Det är oklart när förbudet blir en realitet. Istället väntar ännu högre skatter på fossilbilar för att få bort så många som möjligt.
– Det stora utbudet av bilar är elbilar, och så kommer det en del fossilbilar, och det är inga problem. Det löser bara vissa utmaningar för dem som har det behovet. Så är det, men de allra flesta kommer att köpa el, säger Finansministern.
Norska branschorganisationen Opplysningsrådet för Veitrafiken välkomnar att eliblsmålet inte längre är absolut till 100 procent då det finns grupper som kan behöva något annat än en elbil.
– Vi kanske borde diskutera om 90-95 procent elbilar är tillräckligt bra, för det finns fortfarande en grupp som av olika anledningar behöver något annat än en elbil. Den tuffa vintern har visat att både hemtjänst i kommunerna och utryckningsfordon måste jobba i extremväder, säger vd Øyvind Solberg Thorsen till Nettavisen.
Rutinerad journalist som skriver om bostad och ekonomi. Nås på [email protected]