Miljödieseln HVO100 har på några månader fallit med nästan sju kronor per liter. Orsaken är att bristen har vänts i ett stort överskott när reduktionsplikten försvann.
– Utbudet är nu större än efterfrågan säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K, till Carup.
Ett historiskt prisras har ägt rum på miljödieseln HVO100 de senaste månaderna, rapporterar Carup. Vid årsskiftet sänktes reduktionsplikten på diesel till sex procent. För bensinbolagen innebar det en tvärvändning.Tidigare hade man haft en tidsplan med en ökad reduktionsplikt framför sig. Plötsligt stod man med stora lager av miljödieseln HVO100.
– På grund av reduktionsplikten har utbudet varit större än efterfrågan, säger Erika Söderlund på Circle K.
Rekordnoteringen för en liter HVO100 ligger på 33,52 kronor per liter. Sedan nyår har priset på HVO100 fallit enormt. Från närmare 28 kronor litern innan nyår ligger det nu på 21,09 kronor litern och nedgången verkar fortsätta. Att ett bränsleslag faller med sju kronor litern är helt unikt.
– Sedan finns det en annan anledning på kortare sikt också. Det beror på det faktum att kronan stärkts mot dollarn de senaste två månaderna, från ungefär elva kronor till 10.50, säger Erika Söderlund.
HVO100 har på många bensinstationer runt om i landet börjat ersätta etanolet som den nya tidens miljöbränsle. Carup.se har tidigare avslöjat att försäljningen av E85 har rasat och att många stationer nu monterat ner sina etanolpumpar och ersatt dem med HVO100.
– När reduktionsplikten sänktes i Sverige försvann ett behov på drygt 1,2 miljoner årskubikmeter HVO som användes i diesel för att uppnå den tidigare reduktionsplikten. Vår bedömning är att detta, kombinerat med att nya anläggningar öppnat både i Sverige och Europa, har påverkat prisnedgången, Faisal Ouahid, presschef ST1.
Samtidigt som det finns ett överskott av HVO100 just nu på grund av reduktionsplikten planerat flera bolag, däribland ST1 och OKQ8, att bygga anläggningar för att framställa mer inför framtiden. Dessutom har utländska bolag byggt nya anläggningar, bland annat i Rotterdam för framställning av HVO100 för fordon, flyg och sjötransporter.
För den som vill göra en insats för klimatet och köra sin dieselbil på HVO100 har skillnaden mot fossil diesel aldrig varit mindre, bara 2,75 kronor per liter. Dessutom är HVO100 nu billigare än vad fossil diesel var innan reduktionspliken försvann. För en bilist som kör 1500 mil om året kostar ett byte till HVO 100 inte mer än cirka 200 kronor i månaden. Många moderna dieselbilar är idag godkända för att köras på HVO100, kontrollera med din återförsäljare om du är osäker vad som gäller.
LÄS MER:
Leah Ganerud är examinerad journalist och bevakar ekonomi och tech för NU.se